10 października 2011 r., po trzech latach negocjacji, Rada Unii Europejskiej przyjęła nową dyrektywę wzmacniającą prawa konsumentów. Nowe przepisy obejmą niemal wszystkie formy zakupów - dokonywanych zarówno w sklepie, jak i przez telefon, Internet, sprzedaż katalogową a także w postaci umów zawieranych „na progu” mieszkania. Po wejściu w życie dyrektywy państwa członkowskie będą miały dwa lata na wdrożenie jej zapisów do krajowych porządków prawnych.
Kupującemu jako konsumentowi przysługują dość szerokie uprawnienia przewidziane w przepisach prawa. Nie wszyscy jednak ciągle mamy ich świadomość. A nawet jeśli wiemy o ich istnieniu, nie do końca zdajemy sobie sprawę, w jakich konkretnych okolicznościach możemy z tych praw skorzystać.
Polacy powszechnie uważają, że rok temu za tę samą sumę pieniędzy co dziś można było kupić więcej różnego rodzaju towarów, na ogół też odczuwają wzrost cen poszczególnych produktów - wynika z sondażu zrealizowanego przez CBOS. Zdecydowana większość badanych mówi o podwyżce cen artykułów spożywczych i paliw. Przekonanie o wzroście cen jest wyrażane najrzadziej w odniesieniu do gazet, czasopism i sprzętu elektronicznego, ale nawet w przypadku tych towarów jedynie nieliczni są skłonni przyznać, że ich ceny są dziś niższe niż przed rokiem.
Seniorzy kupujący w sieci to zdecydowanie najmniejsza grupa e-konsumentów pod względem wieku. Według badania przeprowadzonego przez Ceneo.pl osoby powyżej 55 roku życia stanowią 4,2% użytkowników porównywarki. Serwis przeprowadził na swoich stronach ankietę, w której udział wzięło 500 osób ze wskazanej grupy wiekowej.
Konsumenci, którzy są w pozytywnym nastroju, podejmują szybsze i bardziej spójne decyzje niż ludzie nieszczęśliwi, wynika z nowych badań opublikowanych w Journal of Consumer Research.
Ruszyła kolejna odsłona akcji Ministerstwa Finansów „Weź paragon”. Kontrolerzy skarbowi podczas wakacji będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Akcję będzie promował rysunek Andrzeja Mleczki przedstawiający jelenia na zakupach.
Bogaty asortyment sklepów online, możliwość zakupu towaru z dowolnego kraju na świecie oraz oferty kipiące od wszelkiego rodzaju zniżek i promocji sprawiają, że często decyzję o zakupie podejmujemy pod wpływem impulsu. Aby z pełną świadomością kupować przez Internet powinniśmy wiedzieć również, jak postępować w przypadku, gdy dany towar nie jest taki jak sobie wyobrażaliśmy oraz co i w jakim terminie możemy zwrócić.
Czterech na pięciu Polaków uważa, że można żyć oszczędnie nie rezygnując z codziennych przyjemności - wynika z badania „Oszczędnościowy Barometr ING”, sporządzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego przez Millward Brown SMG/KRC.
W niedzielę 12 czerwca przypada święto Zesłania Ducha Świętego. To jeden z 13 dni w roku, w czasie których obowiązuje ustawowy zakaz pracy obiektów handlowych.
Tylko 8 procent Polaków, którzy zostali w 2010 roku właścicielami samochodów, kupiło nowe auta, pozostałe 92 procent osób wybrało samochody używane - wynika z badania zrealizowanego przez TNS OBOP. W większości przypadków zakupu auta z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych, a średnia cena używanego samochodu wyniosła 12,4 tys. zł.
Co trzeci Polak ocenia warunki materialne swojego gospodarstwa domowego jako dobre, co siódmy zaś jako złe - wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS. Wysoki jest w Polsce poziom poczucia zagrożenia biedą – obecnie doświadcza go ponad dwie piąte badanych.
Czytajmy etykiety, sprawdzajmy daty ważności, skład, sposób produkcji, uważnie przyglądajmy się promocjom i przedświątecznym wyprzedażo - tak w skrócie przedświąteczne wyglądają rady UOKiK dla klientów sklepów.
Do niedawna wszystko było proste. Po luksusowe, „świąteczne" zakupy szło się do delikatesów, aby kupić coś tanio - do dyskontów. Jednak od kilku lat sytuacja dynamicznie się zmienia - z korzyścią dla konsumentów.
Zakupy online od dłuższego czasu zyskują w Polsce ogromną popularność. Są nie tylko wygodne, ale pozwalają też upolować prawdziwe okazje. Często ten sam produkt w Internecie może być nawet o kilkadziesiąt procent tańszy niż nabyty w „tradycyjny” sposób. Jak znaleźć takie cenowe perełki?
W świadomości Polaków to Święta Bożego Narodzenia generują duże wydatki i budżetowy ból głowy. Okazuje się jednak, że również Wielkanoc z roku na rok wiążę się z coraz to większymi kosztami.