Piesi na przejściu bez sygnalizacji świetlnej będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami zarówno w trakcie przechodzenia przez jezdnię, jak dotychczas, jak i stojąc przed przejściem – zdecydował Sejm. Regulacja ma ułatwić życie m.in. osobom starszym, które częstokroć długo oczekują na możliwość przejścia przez pasy.
Zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego, który czeka przed pasami, choć ok. 70 proc. uważa, że należy to zrobić – wynika z pilotażowych badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tylko 2 proc. kierujących pojazdami zatrzyma się przed przejściem, do którego zbliża się pieszy. Kierowcy ustępują natomiast pierwszeństwa pieszym, którzy wchodzą na pasy lub już się na nich znajdują.
Z końcem sierpnia minął rok od czasu wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła obowiązek noszenia elementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po zmierzchu po drodze w obszarze niezabudowanym. Odblaski znacząco wydłużają czas na odpowiednią reakcję kierowcy oraz nawet pięciokrotnie zwiększają odległość, z której jest widoczny pieszy.
Opolszczyzna to region o najwyższym stopniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce. Na przeciwległym krańcu skali znajdują się województwa: mazowieckie, łódzkie, śląskie i małopolskie. W pozostałych regionach ryzyko zdarzeń drogowych oceniane jest jako średnie lub małe. To wnioski z raportu „Ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi na obszarach województw i powiatów” przygotowanego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Od piątku do niedzieli na polskich drogach doszło do 291 wypadków, w których zginęło 21 osób, a 361 zostało rannych. Policja zatrzymała także 1440 nietrzeźwych kierujących. Część kierowców z pewnością zastosowała się do policyjnych apeli, ponieważ wypadków, zabitych, rannych osób i nietrzeźwych kierujących było mniej w porównaniu z ostatnim wakacyjnym weekendem roku ubiegłego.
Ryzyko utonięcia w Polsce jest dwukrotnie wyższe niż średnio we wszystkich krajach UE – alarmuje Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego. Rocznie na każde 100 tysięcy mieszkańców naszego kraju śmierć w wyniku tonięcia ponoszą dwie osoby podczas gdy w całej Unii Europejskiej średnio jedna osoba.
Jazda bez kasku niesie za sobą skutki nie tylko w wymiarze odpowiedzialności karnej ale przede wszystkim zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Kaski ochronne stosuje 12 procent rowerzystów. Niestety w grupie wiekowej osób powyżej 60 roku życia w kasku jeździ jedynie co dwudziesty rowerzysta (5 proc.).
Najczęściej wymierzanymi przez sądy karami wobec kierowców prowadzących pojazdy na "podwójnym gazie" są pozbawienie wolności w zawieszeniu oraz grzywna. Okazuje się, że sądy niewykorzystują w pełni narzędzi, które służą karaniu nietrzeźwych kierowców i nie utożsamiają się z ofiarami - podkreślają eksperci.
Przed świętami Bożego Narodzenia w niemal wszystkich polskich miastach wzrósł czas stania w korkach. Wydawało się, że podobnie będzie z powrotami po świętach. Tymczasem podczas poświątecznego weekendu jechaliśmy szybciej prawie we wszystkich miastach – wynika z badań portalu Korkowo.pl.
Listopad to kolejny miesiąc, w którym poprawiło się bezpieczeństwo na polskich drogach. Jak wynika z policyjnych statystyk, liczba wypadków spadła o 610. Odnotowano także spadek liczby śmiertelnych ofiar i rannych w wypadkach.
Premier Donad Tusk przedstawił propozycje zmian mających na celu ograniczenie plagi pijanych kierowców na polskich drogach. Kary finansowe, publikacja danych pijanych kierowców, alkomaty w samochodach - takie są plany zmian w prawie.
Podczas trzech świątecznych dni na drogach doszło do 154 wypadków, w których zginęło 17 osób, a 174 zostały ranne - informuje Policja. Policjanci zatrzymali 567 nietrzeźwych kierujących.
Długi majowy weekend to pracowity czas dla kilku tysięcy policjantów, głównie z "drogówki" i prewencji. Od początku długiego weekendu funkcjonariusze wyeliminowali z ruchu drogowego 2.093 pijanych kierowców. Niestety, od piątku w wypadkach drogowych zginęły już 34 osoby.
Od piątku na polskich drogach doszło do 347 wypadków, w których zginęło 39 osób, a 438 zostało rannych - informuje Policja. Zatrzymałno także 1890 nietrzeźwych kierujących. Część kierowców z pewnością zastosowała się do policyjnych apeli, ponieważ wypadków, zabitych i rannych osób było mniej w porównaniu z ostatnim wakacyjnym weekendem roku ubiegłego.
71 osób zginęło, a 650 zostało rannych - to bilans 525 wypadków, do których doszło na polskich drogach podczas długiego weekendu czerwcowego. Policjanci zatrzymali aż 2794 nietrzeźwych kierowców.