Wadliwe lampki choinkowe, brak odpowiedniej izolacji, zwarcia, przepięcia, spalone urządzenia AGD, wreszcie - świece zapachowe, które uwielbiamy, zwłaszcza podczas Bożego Narodzenia. Według danych Państwowej Straży Pożarnej, w grudniu ubiegłego roku miało miejsce aż 8637 pożarów. Eksperci przestrzegają, że większość z nich spowodowaliśmy sami - poprzez nieostrożność, roztargnienie, pośpiech. O czym należy pamiętać przygotowując mieszkania i domy na Święta? W jakich przypadkach chroni nas ubezpieczenie i kiedy ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania?
Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużenie okres przedawnienia karalności wykroczeń przewiduje projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nowe przepisy wymierzone są w skrajnie nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na drogach, a ich ofiarami są niejednokrotnie dzieci.
Aż 92% Polaków stwierdza, że zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze. Co drugi Polak przyznaje, że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Mimo to w trasie zatrzymujemy się rzadko i na krótko. Tylko co 10 kierowca zatrzymuje się już po 1 godzinie, a blisko połowa badanych robi przerwy rzadziej niż co 3 godziny.
Długi majowy weekend za nami. Jak co roku nad bezpieczeństwem wypoczywających czuwało kilkanaście tysięcy policjantów. Od piątku do wtorku doszło do 400 wypadków, w których zginęły 33 osoby, a 487 zostało rannych. Policjanci zatrzymali 2029 kierujących po alkoholu, o 212 więcej niż rok temu.
W czasie świątecznego weekendu, czyli od piątku do niedzieli, na polskich drogach doszło do 225 wypadków, w których zginęło 30 osób, a 265 zostało rannych. Policjantom udało się złapać 1030 nietrzeźwych kierujących. Do wielu wypadków doszło z powodu brawurowej jazdy kierowców i nadmiernej prędkości.
Do najczęstszych czynników rozpraszających polskich kierowców należy słuchanie muzyki, natomiast większość kierowców deklaruje, że prowadząc auto nigdy nie sprawdza poczty e-mail - wynika z ogólnopolskiego badania kierowców dla ERGO Hestii.
Podczas hamowania, twoje ważące 76 kg ciało zmienia się w 2,5 tony. Z taką siłą uderzasz w siedzącą na przednim siedzeniu osobę podczas zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, gdy nie masz pasów. Tymczasem w Polsce niewiele ponad 70 proc. osób stosuje pasy bezpieczeństwa podróżując na tylnym siedzeniu pojazdu.
Poprawiło się bezpieczeństwo na drogach w Polsce. W roku 2014 w porównaniu z 2013 r. o około 0,5 proc. spadła liczba wypadków z udziałem pieszych oraz nietrzeźwych, jednak Polska nadal zajmuje niskie miejsce w rankingu bezpieczeństwa na drogach państw Unii Europejskiej.
Od wejścia w życie nowych przepisów 18 maja 2015 r. zmniejszył się udział kierujących przekraczających dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym o więcej niż 20 km/h – wynika z kolejnego ogólnokrajowego badania prędkości pojazdów w 2015 r., przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W porównaiu do roku 2014 wzrosła jednak średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy.
Zaostrzone przepisy drogowe przynoszą efekty. Po pierwszych czterech miesiącach obowiązywania nowych przepisów, na mocy których za znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym zatrzymuje się na 3 miesiące prawo jazdy, daje się zaobserować znaczny spadek liczby wypadków drogowych oraz ofiar smiertelnych.
Piesi na przejściu bez sygnalizacji świetlnej będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami zarówno w trakcie przechodzenia przez jezdnię, jak dotychczas, jak i stojąc przed przejściem – zdecydował Sejm. Regulacja ma ułatwić życie m.in. osobom starszym, które częstokroć długo oczekują na możliwość przejścia przez pasy.
Zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego, który czeka przed pasami, choć ok. 70 proc. uważa, że należy to zrobić – wynika z pilotażowych badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tylko 2 proc. kierujących pojazdami zatrzyma się przed przejściem, do którego zbliża się pieszy. Kierowcy ustępują natomiast pierwszeństwa pieszym, którzy wchodzą na pasy lub już się na nich znajdują.
Z końcem sierpnia minął rok od czasu wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła obowiązek noszenia elementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po zmierzchu po drodze w obszarze niezabudowanym. Odblaski znacząco wydłużają czas na odpowiednią reakcję kierowcy oraz nawet pięciokrotnie zwiększają odległość, z której jest widoczny pieszy.
Opolszczyzna to region o najwyższym stopniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce. Na przeciwległym krańcu skali znajdują się województwa: mazowieckie, łódzkie, śląskie i małopolskie. W pozostałych regionach ryzyko zdarzeń drogowych oceniane jest jako średnie lub małe. To wnioski z raportu „Ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi na obszarach województw i powiatów” przygotowanego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Od piątku do niedzieli na polskich drogach doszło do 291 wypadków, w których zginęło 21 osób, a 361 zostało rannych. Policja zatrzymała także 1440 nietrzeźwych kierujących. Część kierowców z pewnością zastosowała się do policyjnych apeli, ponieważ wypadków, zabitych, rannych osób i nietrzeźwych kierujących było mniej w porównaniu z ostatnim wakacyjnym weekendem roku ubiegłego.