Z Internetu regularnie korzysta dwie trzecie dorosłych Polaków – wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. Najsilniej o obecności w sieci i wykluczeniu cyfrowym decyduje wiek. Wiek nie tylko różnicuje samą obecność w sieci, ale także sposoby korzystania z niej.
Jedna na trzy osoby dorosłe polskiej populacji w ogóle nie korzysta z sieci. Istnieją dwie przyczyny takiego stanu rzeczy – po pierwsze Internet dociera do niespełna 70 procent gospodarstw domowych, a po drugie po sieci prawie w ogóle nie „surfują” osoby po 50 roku życia.
Intensywniejsze wprowadzanie technologii do życia osób starszych zajmuje ważne miejsce wśród priorytetów UE. Temu wyzwaniu stawia czoło wspólny program dotyczący rozwiązań i systemów ułatwiających aktywne funkcjonowanie w społeczeństwie (AAL JP), który promuje innowacyjne produkty i usługi dla starzejącej się populacji.
Już ponad połowa dorosłych Polaków korzysta z internetu, a co czternasty spodziewa się, że w ciągu najbliższego roku do nich dołączy. Internauci to przede wszystkim ludzie młodzi, dobrze wykształceni - wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. To także częściej mieszkańcy miast niż wsi. Z kolei wykluczeni cyfrowo, czyli nieposługujący się internetem, to przede wszystkim osoby starsze.
Tylko 5 proc. osób po 60. roku życia w Polsce potrafi surfować w sieci, młodzi boją się, że padną ofiarą internetowej przemocy, a niepełnosprawni szukają w e-biznesie sposobu na znalezienie zatrudnienia – wynika z analizy projektu edukacyjnego Akademii Allegro. Z jakimi problemami spotykają się Polacy w dobie szybkiego rozwoju Internetu?
W ramach kampanii społecznej na rzecz edukacji cyfrowej ukazał się kolejny spot – tym razem z udziałem prof. Danuty Hübner, Przewodniczącej Komisji Rozwoju Regionalnego Parlamentu Europejskiego, byłej Komisarz Komisji Europejskiej ds. polityki regionalnej. Kampania społeczna zainicjowana przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” wraz z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej ma na celu mobilizację poparcia dla idei opracowania i realizacji ogólnopolskiego programu edukacji cyfrowej dorosłych.
Do generacji 50+ należy aż 42% dorosłych Polaków, a osoby z tej grupy to zaledwie 18% internautów. Pod względem korzystania z sieci przez osoby starsze Polska zajmuje jedne z ostatnich miejsc wśród krajów Unii Europejskiej. Jednocześnie Polacy w wieku 50+ mają znacząco niższe kompetencje cyfrowe, w porównaniu do osób w wieku 16-49. Osoby po pięćdziesiątym często też postrzegają internet jako domenę ludzi młodych i nie widzą w nim niczego interesującego dla siebie.
Lawinowy rozwój technologii informacyjnych niesie za sobą wielkie możliwości – sprzyja przenoszeniu większej aktywności człowieka w cyberprzestrzeń. W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na potrzeby seniorów, którzy często napotykają na bariery utrudniające im korzystanie z nowych technologii. Okazją do dyskusji na ten temat będzie II Seminarium „Senior w Sieci, czyli przełamywane barier w e-integracji osób powyżej 50. roku życia”, które odbędzie się 24 kwietnia 2009 roku w Warszawie.