Funkcjonowanie urzędów spotyka się z coraz większą aprobatą Polaków, a praca urzędników pod wieloma względami oceniana jest coraz lepiej – wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS. Sprawy urzędowe częściej niż w poprzednich latach udaje się załatwić od ręki, a kompetencje, życzliwość i zaangażowanie urzędników budzą wśród interesantów coraz mniej zastrzeżeń.
Osobiste doświadczenia Polaków związane z załatwianiem różnego rodzaju spraw urzędowych są pozytywne – wynika z sondażu CBOS. O ile jednak wiedza merytoryczna, kompetencje urzędników oraz prawidłowość załatwiania formalności są doceniane przez interesantów, o tyle w zakresie uprzejmego traktowania, życzliwego podejścia oraz skupienia uwagi na obsługiwanej osobie i jej sprawie powinna nastąpić poprawa.
W ubiegłorocznym rankingu uczciwości i rzetelności zawodowej na 23 uwzględnione w nim zawody urzędnicy samorządowi – według Polaków – uplasowali się na 17 pozycji, a urzędnicy państwowi wysokiego szczebla zajęli dopiero 21 miejsce (gorzej wypadli tylko politycy i parlamentarzyści). Czy rzeczywiście z funkcjonowania urzędów obywatele są niezadowoleni, a praca urzędników pozostawia wiele do życzenia?
Od 2008 roku przestają obowiązywać stare dowody osobiste, bez nowego, plastikowego dokumentu nie będzie można odebrać emerytury, paczki, listu poleconego, ani złożyć wniosku o paszport. To oczywiście tylko przykłady, niedogodności związanych z brakiem ważnego dowodu jest znacznie więcej. Polacy jednak wydają się o tym nie pamiętać, aż 9 milionów osób nie złożyło dotychczas wniosku o wymianę wspomnianego dokumentu.