Funkcjonowanie urzędów spotyka się z coraz większą aprobatą Polaków, a praca urzędników pod wieloma względami oceniana jest coraz lepiej – wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS. Sprawy urzędowe częściej niż w poprzednich latach udaje się załatwić od ręki, a kompetencje, życzliwość i zaangażowanie urzędników budzą wśród interesantów coraz mniej zastrzeżeń.
Jak wyrobić dziecku paszport? Co zrobić, by ubiegać się o zasiłek w ZUS? Jak zameldować się czasowo czy sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl. Na stronie prostym językiem opisano 82 najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana, a portal www.obywatel.gov.pl docelowo stanie się dla każdego Polaka pełnym źródłem informacji o administracji.
Osobiste doświadczenia Polaków związane z załatwianiem różnego rodzaju spraw urzędowych są pozytywne – wynika z sondażu CBOS. O ile jednak wiedza merytoryczna, kompetencje urzędników oraz prawidłowość załatwiania formalności są doceniane przez interesantów, o tyle w zakresie uprzejmego traktowania, życzliwego podejścia oraz skupienia uwagi na obsługiwanej osobie i jej sprawie powinna nastąpić poprawa.
W Polsce istnieje spora grupa urzędników, którzy wykonują nikomu niepotrzebną pracę. Jednocześnie jest wiele miejsc, gdzie funkcjonariuszy publicznych jest zbyt mało, by porządnie zająć się sprawami obywateli – twierdzi wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli Wojciech Misiąg.
Dziś premier Tusk powołał Pełnomocnika do Spraw Ograniczania Biurokracji. Jego zadaniem jest znoszenie barier administracyjnych w życiu publicznym. Funkcję tą objął Adam Jasser.
Zdecydowana większość osób niepełnosprawnych pozostaje poza rynkiem pracy, mimo uruchomienia wielu programów mających na celu ich aktywizację zawodową - wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli. Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zainicjował wprawdzie kampanię mającą zwiększyć zatrudnienie tych osób w administracji publicznej, ale nie przyniosła ona dotychczas znaczących efektów.
Od czerwca 2010 r. strony internetowe urzędów publicznych muszą być dostępne dla osób niepełnosprawnych - informuje Departament Społeczeństwa Informacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W życie wchodzi nowelizacja Ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.
W ubiegłorocznym rankingu uczciwości i rzetelności zawodowej na 23 uwzględnione w nim zawody urzędnicy samorządowi – według Polaków – uplasowali się na 17 pozycji, a urzędnicy państwowi wysokiego szczebla zajęli dopiero 21 miejsce (gorzej wypadli tylko politycy i parlamentarzyści). Czy rzeczywiście z funkcjonowania urzędów obywatele są niezadowoleni, a praca urzędników pozostawia wiele do życzenia?
Łódzcy urzędnicy będą mieć własne wizytówki pisane pismem Braille'a. W urządzenia do sporządzania wizytówek już wkrótce będą wyposażone wydziały i delegatury Urzędu Miasta Łodzi. Pierwszy egzemplarz trafił do Gabinetu Prezydenta Miasta.
Zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej. Zgodnie z jej zapisami ponownie można korzystać ze znaczków skarbowych przy regulowaniu tej opłaty.
Paweł Wypych, nowy szef Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zapowiada zmiany w kierowanej przez niego instytucji - donosi "Puls Biznesu". Prezes Wypych chce zmniejszyć liczbę departamentów i oddziałów ZUS, wydłużyć godziny pracy oraz sięgnąć po pieniądze unijne, którymi zamierza sfinansować inwestycje informatyczne.
Od 2008 roku przestają obowiązywać stare dowody osobiste, bez nowego, plastikowego dokumentu nie będzie można odebrać emerytury, paczki, listu poleconego, ani złożyć wniosku o paszport. To oczywiście tylko przykłady, niedogodności związanych z brakiem ważnego dowodu jest znacznie więcej. Polacy jednak wydają się o tym nie pamiętać, aż 9 milionów osób nie złożyło dotychczas wniosku o wymianę wspomnianego dokumentu.