Jeśli Twój bank chce przez Internet potwierdzić dane albo prosi o podanie kolejnych liczb z karty kodów – uważaj! Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega, że może to być atak wirtualnych przestępców.
ZAiKS i Stowarzyszenie Filmowców Polskich naruszyły prawo – uznała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na organizacje nałożono kary w łącznej wysokości ponad 1,2 mln zł.
Prezes UOKiK zakończył trzy postępowania przeciwko firmom telekomunikacyjnym wprowadzającym w błąd swoich klientów. Grzywnami ukarano operatora sieci telefonii komórkowej Orange – spółkę PTK Centertel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus – spółkę Polkomtel oraz spółkę Tele2.
Okienko pocztowe, przelew bankowy, agencja pośrednictwa finansowego – możliwości uregulowania naszych zobowiązań jest wiele. Przekonujemy się również do innych, nowych form – tak wynika z najnowszych badań UOKiK.
Dołączanie do kosmetyków ulotek informujących o ich składzie jest obowiązkiem producentów, niestety wielu z nich nie spełnia tego wymogu.
Kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK wykazała, że aż ponad połowa usługodawców nie przestrzega prawa.
Brak podstawowych informacji związanych z transakcją to najważniejszy zarzut dotyczący sklepów internetowych. Kontrolę działających w sieci przedsiębiorców przeprowadziła Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK. Zastrzeżenia dotyczą aż 89 z 126 sklepów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę umów, regulaminów świadczenia usług oraz materiałów reklamowych w 137 firmach turystycznych wybranych losowo na terenie całego kraju. Wyniki są porażające: nieprawidłowości stwierdzono aż u 96,4% z nich.
Kosmetyki są stałym elementem listy zakupów większości konsumentów. Niewielu z nich przykłada jednak wagę do informacji, które są zawarte na opakowaniach – jak wynika z badań zleconych przez UOKiK, czyta je tylko 17 proc. konsumentów. Tymczasem adnotacje dotyczące składu czy terminów przydatności produktu mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa jego użytkowników.
Budzą zainteresowanie i są jednym z popularniejszych sposobów na zachęcenie klienta do zakupów. Nie zawsze jednak rzetelnie informują o ofercie sklepu. UOKiK zwraca uwagę na najczęstsze uchybienia w gazetkach reklamowych.
W obchodzony od czterech lat Dzień Bezpiecznego Internetu (12 lutego) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, o czym należy pamiętać podpisując umowę z operatorem internetowym.
Kontrola wyrobów włókienniczych (m.in. bielizny osobistej, ręczników oraz tkanin) przeprowadzona przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK wykazała szereg uchybień. Najczęstsze z nich to: niewłaściwe oznakowanie, sprzeczne informacje dotyczące składu i konserwacji, brak danych dotyczących producenta i importera. Dotyczą one blisko 40% przebadanych produktów. Najgorzej wypadły produkty pochodzące z Chin, Indonezji, Indii, Wietnamu, Korei, Turcji, Tajwanu oraz Tajlandii – aż co drugi przebadany wzbudził wątpliwości Inspekcji Handlowej.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje do wszystkich konsumentów, żeby ze szczególną ostrożnością podchodzili do ofert „szybkich i tanich” pożyczek, proponowanych głównie przez instytucje niebędące bankami. Decydując się na zawarcie umowy zawsze należy ją dokładnie przeanalizować bądź poprosić o pomoc rzecznika konsumentów, który oceni zawarte w niej postanowienia.
Na rynku mogą znajdować się szkodliwe dla zdrowia pasty do zębów – Spearmint oraz Spearmint Tri Leaf - ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pasty zawierają groźną dla zdrowia substancję - glikol dietylenowy (DEG), używany m.in. do produkcji płynów do spryskiwaczy samochodowych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed nieuczciwymi klauzulami w umowach z operatorami telewizji kablowej. UOKiK przypomina, aby uważnie zapoznawać się z treścią podpisywanych dokumentów. Warto czytać regulaminy i załączniki. W przypadku umów - sprawdzić, czy dostawca nie umieścił we wzorcu klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne.