Żądanie zapłaty za niezamówione przez konsumentów produkty, nieinformowanie wprost o zamiarze zawarcia umowy, sugerowanie wygranej – to przykłady tylko kilku z dziesięciu praktyk Reader’s Digest Przegląd, które zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na wydawnictwo nałożono karę ponad 4,3 mln zł.
Czterej operatorzy telefonii komórkowej: Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel i P4 zawarli nielegalne porozumienie ograniczające konkurencję - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operatorzy uzgadniali sposób postępowania wobec hurtowego operatora telewizji mobilnej. Niedozwolone praktyki opóźniły rozwój nowych usług na polskim rynku. Urząd nakazał ich zaniechanie oraz nałożył kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 113 mln zł na wszystkich uczestników kartelu.
Cena, czas zakończenia promocji, prawdziwe dane, regulamin – to podstawowe informacje o każdym konkursie czy specjalnej ofercie. Niestety, przedsiębiorcy nie zawsze o tym pamiętają. UOKiK wydał trzy decyzje dotyczące wprowadzania w błąd w reklamach.
Provident Polska w umowach pożyczkowych stosował niedozwolone zapisy - uznał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyrok dotyczy pozwu złożonego przeciw Providentowi przez UOKiK w sierpniu 2009 r. Sąd uznał, że niedozwolone jest niezwracanie części składki ubezpieczeniowej i kosztów obsługi pożyczki w domu w przypadku jej wcześniejszej spłaty.
Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w dniu 5 marca 2010 roku uznał, że zakwestionowana pozwem p. Michała Kosiarskiego klauzula o zakazie fotografowania w muzeach i pobieraniu dodatkowej opłaty za zgodę na fotografowanie, którą można było znaleźć m.in. w regulaminie muzeum we Wrześni, jest klauzulą niedozwoloną. Wyrok zaś oznacza, że wszystkie polskie muzea (również Wawel) powinny zweryfikować swoje regulaminy. Teraz, po uprawomocnieniu się wyroku, stosowanie takich klauzul - również przez inne muzea - może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
10 dni pobierania za darmo - to jedno z haseł reklamowych portalu pobieraczek.pl, który umożliwiał jedynie płatne pobieranie plików. UOKiK uznał, że firma wprowadziła internautów w błąd, dlatego nałożył na nią karę finansową i nakazała natychmiastową zmianę praktyki.
Im bliżej sezonu, tym niższe rabaty - wiedzą o tym wszyscy ci, którzy już teraz korzystają z wakacyjnych ofert first minute. Czy w każdym przypadku wcześniej znaczy taniej? UOKiK już teraz przypomina konsumentom o ich prawach czterema decyzjami.
Spółka Enion nadużyła swojej pozycji na rynku dystrybucji energii elektrycznej - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za ograniczanie konkurencji musi zapłacić karę w wysokości ponad siedmiu milionów złotych. Decyzja UOKiK nie jest ostateczna. Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Europejska organizacja rozpowszechniająca wiedzę o żywności (European Food Information Council, EUFIC) przeprowadziła ogólnoeuropejskie badania na temat zachowania konsumentów - zrozumienia i posługiwania się przez nich informacjami na temat wartości odżywczych zawartych na etykietach produktów, jak i ogólnej wiedzy o prawidłowym odżywianiu.
Notebook z modemem za 1 zł, Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu; Telefonia cyfrowa za 1 zł przez 2 miesiące - m.in. takimi hasłami Aster, Vobis oraz operator sieci Era kusiły konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółki wprowadziły konsumentów w błąd i nałożyła kary finansowe w łącznej wysokości ponad 9 mln zł
600 skontrolowanych wzorców umów, 13 sprawdzonych ubezpieczycieli, kilkadziesiąt klauzul skierowanych do sądu - to ostatnie działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczące ubezpieczeń na życie. Niemal wszystkie przebadane firmy stosowały niezgodne z prawem postanowienia, w tym dotyczące osób starszych.
Dłuższy termin na odstąpienie od umowy oraz zwiększenie kwoty udzielanego kredytu - to niektóre z założeń do ustawy o kredycie konsumenckim, które 5 stycznia przyjęła Rada Ministrów.
Czy wiesz, że informacja sprzedawcy - „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy" - łamie twoje podstawowe prawo konsumenckie? Jak poprawnie złożyć reklamację wadliwego towaru? O jakich terminach pamiętać? - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jak skutecznie dochodzić swoich roszczeń
Czy wiesz, że nieudaną imprezę sylwestrową możesz reklamować, a organizator ponosi odpowiedzialność za pozostawione w szatni płaszcze? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o przysługujących nam prawach.
Pogorszyły się wyniki jakości mleka i mięsa oraz ich przetworów, a także miodu. Lepiej, niż w ubiegłym roku wypadła jakość ryb i przetworów rybnych - tak wskazują kontrole Inspekcji Handlowej przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2009 roku.