Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał ponad 200 skarg na działania Telekomunikacji Cyfrowej Sp. z o.o. w Warszawie - spółki świadczącej usługi telefoniczne w sieci stacjonarnej. UOKiK zdecydował się ostrzec konsumentów, ponieważ praktyki spółki mogą powodować znaczne straty finansowe i niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.
Seniorzy skarżą się najczęściej na niezrozumiałe umowy pisane małą czcionką oraz na akwizytorów, którzy wprowadzają ich w błąd. Zdarza się też, że są im sprzedawane zaawansowane technologicznie usługi czy produkty, z których nie umieją i nie mają potrzeby korzystać, np. smartfony czy usługi w chmurze. Skargi dotyczą w dużej mierze rynku sprzedaży bezpośredniej, usług telekomunikacyjnych oraz dostaw gazu i energii – wynika z doświadczeń UOKiK.
Pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza – to niektóre z zarzutów, jakie UOKiK postawił sprzedawcy energii elektrycznej Energa Obrót w związku z ofertą Gwarancja Stałej Ceny.
Banki, rozliczając umowy kredytowe we frankach szwajcarskich, powinny uwzględniać ujemne oprocentowanie – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przeciwnym wypadku konsumenci płacą wyższe raty. UOKiK sprawdził warunki kredytów hipotecznych we wfrankach w ING Banku Śląskim i mBanku.
Po raz pierwszy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skorzystał z prawa do ostrzeżenia konsumenckiego. UOKiK przed korzystaniem ze stron ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.pl. Serwisy te mogą powodować znaczne straty dla klientów. Ostrzeżenia są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez Urząd szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnych praktyk, mogących narazić konsumentów na straty.
Sprzedawcy energii mogli wprowadzać w błąd zapewniając, że tylko aktualizują dotychczasową umowę a podpisanie dokumentów umożliwi obniżenie rachunków – wynika ze skarg konsumentów. UOKiK wszczął postępowania przeciwko trzem sprzedawcom energii elektrycznej. Polska Energetyka Pro, Novum i Energetyczne Centrum zawierają z konsumentami umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatkowo Energetyczne Centrum proponuje konsumentom sprzedaż gazu. Wszystkie trzy spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
Czy przedstawiciele handlowi Telekomunikacji dla Domu wprowadzali konsumentów w błąd, podszywając się pod dotychczasowego operatora? Sprawę wyjaśni Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do UOKiK wpłynęło już około 400 skarg, na działania Telekomunikacji dla Domu.
Samodzielnie opadająca klapa pojemnika na pościel, ostre krawędzie, niestabilność – to niektóre wady konstrukcyjne skontrolowanych przez Inspekcję Handlową mebli do spania. Odsetek niebezpiecznych produktów jest jednak niewielki – około 5 proc.
Europejscy parlamentarzyści podtrzymali plany stworzenia listy zabronionych haseł reklamowych związanych ze zdrowiem, które nie są dostatecznie uzasadnione naukowo.
Sąd Apelacyjny utrzymał w mocy decyzję UOKiK – ZAiKS oraz Stowarzyszenie Filmowców Polskich porozumiały się między sobą, ograniczając konkurencję. Sąd utrzymał również kary – obie organizacje będą musiały zapłacić łącznie 1,25 mln zł. Wyrok sądu jest prawomocny.
Żądanie zapłaty za niezamówione przez konsumentów produkty, nieinformowanie wprost o zamiarze zawarcia umowy, sugerowanie wygranej – to przykłady tylko kilku z dziesięciu praktyk Reader’s Digest Przegląd, które zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na wydawnictwo nałożono karę ponad 4,3 mln zł.
Czterej operatorzy telefonii komórkowej: Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel i P4 zawarli nielegalne porozumienie ograniczające konkurencję - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operatorzy uzgadniali sposób postępowania wobec hurtowego operatora telewizji mobilnej. Niedozwolone praktyki opóźniły rozwój nowych usług na polskim rynku. Urząd nakazał ich zaniechanie oraz nałożył kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 113 mln zł na wszystkich uczestników kartelu.
Cena, czas zakończenia promocji, prawdziwe dane, regulamin – to podstawowe informacje o każdym konkursie czy specjalnej ofercie. Niestety, przedsiębiorcy nie zawsze o tym pamiętają. UOKiK wydał trzy decyzje dotyczące wprowadzania w błąd w reklamach.
Provident Polska w umowach pożyczkowych stosował niedozwolone zapisy - uznał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyrok dotyczy pozwu złożonego przeciw Providentowi przez UOKiK w sierpniu 2009 r. Sąd uznał, że niedozwolone jest niezwracanie części składki ubezpieczeniowej i kosztów obsługi pożyczki w domu w przypadku jej wcześniejszej spłaty.
Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w dniu 5 marca 2010 roku uznał, że zakwestionowana pozwem p. Michała Kosiarskiego klauzula o zakazie fotografowania w muzeach i pobieraniu dodatkowej opłaty za zgodę na fotografowanie, którą można było znaleźć m.in. w regulaminie muzeum we Wrześni, jest klauzulą niedozwoloną. Wyrok zaś oznacza, że wszystkie polskie muzea (również Wawel) powinny zweryfikować swoje regulaminy. Teraz, po uprawomocnieniu się wyroku, stosowanie takich klauzul - również przez inne muzea - może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.