"Srebrna gospodarka wobec wyzwań starzejącego się społeczeństwa" - tak brzmi hasło III Dni Gerontologii, które w tym roku odbedą się w dniach 25-26 października 2018 r. w Centrum Kształcenia Ustawicznego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
We Wrocławiu odbędą się II Dni Gerontologii - interdyscyplinarne forum wymiany wiedzy i dobrych praktyk, poszukiwania nowych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu osób starszych, a także poprawę jakości ich życia.
W Tarnowie, we wtorek, 22 września, odbyła się ogólnopolska inauguracja Uniwersytetów Trzeciego Wieku. W uroczystości wzięło udział ponad 700 osób z kilkunastu uniwersytetów Trzeciego Wieku z całej Małopolski.
"Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekonany o szczególnym znaczeniu świadectwa życia, misji i osiągnięć profesor Haliny Szwarc oraz wyjątkowej roli Uniwersytetów Trzeciego Wieku we współczesnej Polsce i ich znaczeniu dla edukacji i aktywności społecznej osób starszych, oddaje hołd profesor Halinie Szwarc" – czytamy w przyjętej dziś uchwale.
26 czerwca br. w hallu głównym Sejmu RP otwarto wystawę „Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce”. Parlamentarny Zespół ds. UTW zaprezentował też rządowy projekt programu na lata 2012-2013 na rzecz aktywności społecznej osób starszych.
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” rozpoczęło realizację projektu badawczego „ZOOM na Uniwersytety Trzeciego Wieku”. Będzie to pierwsze tak kompleksowe badanie polskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Organizatorzy planują nim objąć wszystkie polskie UTW.
19 marca, w Sali Kongresowej w Warszawie odbył się kongres Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Wydarzenie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem nie tylko ze strony samych seniorów, ale także ze strony władz państwowych i samorządowych oraz świata nauki.
Obecnie osoby starsze stanowią prawie 13 procent polskiego społeczeństwa, a liczy się, po upływie dekady seniorzy będą już stanowić 17 procent ogółu ludności w Polsce. Przemiany ekonomiczne, gospodarcze, postęp techniczny i ekonomiczny sprawiły, że to właśnie ta grupa polskiego społeczeństwa najmniej zyskała na tych przeobrażeniach jakie dokonywały się na świecie i w Polsce w ostatnich latach. Często osoby te musiały rezygnować z dalszej edukacji, z przyczyn ekonomicznych czy losowych. W efekcie tego pozostają niezaspokojone takie potrzeby jak: potrzeba samokształcenia, potrzeba poznawania środowiska, potrzeba poszerzania wiedzy i umiejętności, potrzeba wykonywania społecznie użytecznych działań, potrzeba bycia uznanym za część społeczeństwa, grupy, potrzeba wypełnienia wolnego czasu, potrzeba utrzymywania więzi towarzyskich, potrzeba stymulacji psychicznej i fizycznej, a także możliwość realizacji młodzieńczych marzeń, które były dotychczas nie do pogodzenia z życiem zawodowym i obowiązkami wobec rodziny.
Jedną z charakterystycznych cech społeczeństw końca XX i początku XXI wieku jest starzenie się ludności. Zwiększająca się długość życia ludzi, tym samym wzrost liczby osób w wieku starszym, zmniejszający się przyrost naturalny, szczególnie w krajach rozwiniętych, to znaczące zjawisko demograficzne naszych czasów, które będzie się nasilało i wymagało rozwiązań.