Trzydziestolatek może się okazać intelektualnym starcem, podczas gdy umysł emeryta może odznaczać się sprawnością młodzieńca. Jak to możliwe? Tajemnica tkwi w treningu umysłu - tak samo jak można gimnastykować ciało, podobnie powinno się traktować swój umysł. Trzeba go regularnie ćwiczyć, by był sprawny jak najdłużej.
Znajomość języków obcych nie tylko ułatwia życie i zwiększa szanse na znalezienie pracy, zdaniem naukowców może też korzystnie wpłynąć na naszą sprawność intelektualną.
Rusza IX edycja bezpłatnych Warsztatów Pamięci dla osób po 50 roku życia w Centrum Naukowo-Społecznym GSK. 430 z nich otrzymało już dyplom ukończenia Warsztatów Pamięci prowadzonych w Centrum Naukowo-Społecznym GlaxoSmithKline (GSK). Na pozostałych chętnych czekają jeszcze wolne miejsca na IX już edycję zajęć, poprawiających pamięć i koncentrację. Nowy cykl spotkań ruszy już w kwietniu, chętni mogą zapisywać się telefonicznie: (061) 860 10 85 lub 504 110 453.
Sudoku – wywodząca się z Japonii łamigłówka na świecie stała się prawdziwym szaleństwem. Jeżeli jeszcze jej nie masz –zastanów się, czy ją kupować – śmieją się ci, którzy raz spróbowali i nie mogą się powstrzymać przed wypełnianiem kolejnych kwadratów. Ale oni wiedzą, co robią – trenują swój mózg.
Amerykańscy naukowcy, jako pierwsi, prześledzili kolejność powstawania złogów białka, charakterystyczną dla choroby Alzheimera. Jak donosi najnowsze „Nature”, wbrew dotychczasowym ustaleniom, zmiany w mózgu charakterystyczne dla schorzenia mogą pojawiać się i rozwijać z dnia na dzień.
Kraj Kwitnącej Wiśni. Rynek gier komputerowych przeżywa fascynację „Brain Age” - programem do ćwiczeń intelektualnych na konsolę do gier Nintendo DS - swoistym novum, gdyż „Brain Age” to pozycja skierowana do starszych odbiorców.
Dyplom ukończenia tych twórczych dla umysłu zajęć otrzymało już ponad 350 osób. Mimo to wciąż są chętni. Właśnie ruszyła kolejna, VIII edycja. Warsztaty poprawiające pamięć skierowane są do seniorów. Ich popularność jest ogromna.
Z najnowszych badań wynika, że dzisiejsi seniorzy są mądrzejsi niż poprzednie pokolenia osób starszych.
Do ważnych reguł usprawniających zapamiętywanie należy technika angażowania zmysłów. To, o czym się uczymy, starajmy się w wyobraźni zobaczyć, a nawet uruchomić wyobraźnię w obrębie innych zmysłów – słuchu, węchu. Jest to przykład jednego z rodzajów strategii zapamiętywania, tak zwanej mnemotechniki.
Inteligentna pamięć pomaga uporać się z codziennymi obowiązkami i zawiłościami naszego życia. Co więcej, jest siłą napędową kreatywności i geniuszu. Ponieważ nie jest ona cechą, która nabywamy wraz z narodzinami, a umiejętnością wyuczoną, możemy ją ćwiczyć i ulepszać bez względu na nasz wiek.
Jak dowodzą badania, osoby w podeszłym wieku mają problem z tak zwaną pracą wielozadaniową, która polega na wykonywaniu w tym samym czasie kilku czynności. Jednoczesne czytanie i oglądanie telewizji dla seniora może być trudnością, ale nie jest niemożliwe. Naukowcy twierdzą, że można się tego nauczyć.
Związek pomiędzy podejmowaniem różnorodnych aktywności umysłowych a uniknięciem demencji jest bezsprzeczny. Jeśli chce się utrzymać dobrą kondycję fizyczną można podejmować takie działania jak praca w ogrodzie, spacery, joga, czy zabawy z wnukami. W przypadku umysłu trzeba innych działań, można tu wymienić np. rozwiązywanie szarad, gry komputerowe i planszowe, tego rodzaju aktywności jest jednak o wiele więcej.
Marcin Byczuk, doktorant Politechniki Łódzkiej, zbudował urządzenie mogące odczytywać ludzkie myśli - pisze Gazeta Wyborcza. Wynalazek może wprost zrewolucjonizować życie niepełnosprawnych. Przykładowo, osoby całkowicie sparaliżowane mogłyby dzięki niemu pisać na komputerze.
Jak pokazują najnowsze badania, to przede wszystkim warzywa a nie owoce pomagają zachować świeżość umysłu i powstrzymują jego starzenie się. Sześcioletnie badania wykazały, że starsi ludzie, którzy jedli warzywa dwa razy dziennie, wykazywali zdolności poznawcze na poziomie osób o pięć lat młodszych od nich.
Wysokość ilorazu inteligencji i sprawność fizyczna w okresie dziecięcym w dużej mierze decydują o poziomie zdolności poznawczych w starszym wieku.