Każdy kto ma w domu „chrapacza” ma świadomość, jak irytujące mogą to być dźwięki dla jego bliskich. Zanim jednak obarczymy chrapiącego o nieustanne uprzykrzanie nam życia, powinniśmy namówić go na wizytę u lekarza, zwłaszcza gdy cierpi na chroniczne zmęczenie, kłopoty z koncentracją i poranne bóle głowy. W takiej sytuacji chrapanie może być sygnałem poważniejszych problemów ze zdrowiem.
Co najmniej 30 proc. pacjentów w polskich szpitalach jest niedożywionych. Aby prawidłowo zdiagnozować pacjenta wymagane jest przeprowadzenie oceny stanu odżywienia oraz wypełnienie odpowiednich dokumentów takich jak skala NRS, która ocenia ryzyko wystąpienia niedożywienia. Jak pokazuje najnowszy raport „Ocena terapii żywieniowej w polskich szpitalach” Polskiego Towarzystwa Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu prawie 60 proc. pacjentów badanych skalą NRS nie otrzymało zalecanego żywienia.
Szpitale nie zapewniają chorym prawa do intymności i godności które gwarantuje ustawa o prawach pacjenta. Przestarzała infrastruktura placówek medycznych, nieprawidłowe zachowanie personelu medycznego oraz niewłaściwa organizacja systemu monitoringu wizyjnego – to tylko niektóre nieprawidłowości wykryte przez Najwyższą Izbę Kontroli. W konsekwencji prawa pacjenta w wielu polskich szpitalach pozostają tylko formalną deklaracją.
Pacjenci w polskich szpitalach nie są prawidłowo żywieni – alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Posiłki podawane w szpitalach nie usprawniają funkcjonowania organizmu, a czasem mogą szkodzić.
Każdy pobyt poza domem, a tym bardziej pobyt w szpitalu może być stresujący. Już sam planowany zabieg czy operacja mogą powodować niepokój, dochodzi do niego stres związany ze zmianą miejsca pobytu i dotychczasowych przyzwyczajeń. Można jednak spróbować oswoić tę nową sytuację, prawidłowo przygotowując się do planowanej hospitalizacji.
Przeterminowane produkty, brak informacji o alergenach, tańsze zamienniki, za małe porcje – to podstawowe zarzuty wobec firm cateringowych dostarczających posiłki dla szpitali, szkół, domów dziecka, sanatoriów. Inspekcja Handlowa sprawdziła 83 takie firmy, wykrywając nieprawidłowości u ponad 70 proc. przedsiębiorców.
Wszystkim pacjentom należy się równy dostęp do leczenia. To zjawisko określa się jako medycynę równych szans. Czy w Polsce dostęp do medycyny jest na wyrównanym poziomie we wszystkich grupach wiekowych?
Codziennie klika tysięcy osób w Polsce jest hospitalizowanych. U wielu z tych osób prowadzona jest płynoterapia. To ona pomaga w utrzymaniu prawidłowej czynności układu krążenia i uzupełnia niedobory będące skutkiem choroby, jak i wykonywanych zabiegów. Chociaż płynoterapia należy do jednej z najczęściej wykonywanych interwencji terapeutycznych w polskim lecznictwie szpitalnym, to nadal jej skala jest nieznana.
Naukowcy z Uniwersytetu w Maastricht zbudowali urządzenie, które w przyszłości może pomóc w zapobieganiu epidemiom bakteryjnym. Dzięki tej szybkiej i niedrogiej metodzie możliwe będzie wykrywanie w szpitalach szczepów bakterii, stanowiących zagrożenie dla pacjentów, szczególnie osób starszych.
Nieprawidłowo skomponowane jadłospisy czy niespełnianie wymagań sanitarnych – to wyniki kontroli szpitali i firm dostarczających posiłki do nich. Inspekcja Handlowa i Państwowa Inspekcja Sanitarna wspólnie sprawdziły, jakie posiłki są podawane pacjentom.
W Polsce nadmiernie wykorzystywane jest leczenie szpitalne. Nawet co piąta hospitalizacja jest nieuzasadniona, w takich wypadkach wystarczyłoby leczenie ambulatoryjne. Taka zmiana mogłaby znacząco usprawnić polski system opieki zdrowotnej i obmiżyć jej koszty - leczenie szpitalne to najdroższe rozwiazanie i powinno być stosowane tylko wtedy, gdy jest konieczne, przekonują eksperci.
Placówki medyczne nie przykładają wystarczającej wagi do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów, choć są to dokumenty wpływające na przebieg leczenia, postępowania sądowe czy rozliczenia z NFZ – zarzuca Najwyższa Izba Kontroli. Największy bałagan panuje w przychodniach. W kartach pacjentów brakuje ważnych informacji na temat przebytych chorób, pobytów w szpitalu, czy chorób przewlekłych. Nieco lepiej sytuacja wyglądała w szpitalach, ale tam z kolei problemem jest zróżnicowana częstotliwość dokonywanych wpisów, wadliwa korekta błędów i brak prawidłowej autoryzacji wpisów. Przyczyna? Brak czasu oraz nienależyta staranność personelu.
Środek nocy, a ból nie przechodzi. Myślisz, że może warto wytrzymać do rana i dopiero wtedy wybrać się do lekarza? Nic bardziej mylnego! Jeśli czujesz, że coś zagraża twojemu zdrowiu, nie zwlekaj – niezależnie od pory czy dnia tygodnia jak najszybciej zgłoś się na oddział pomocy doraźnej. Jakich dolegliwości szczególnie nie należy bagatelizować, bo z ich powodu można trafić na ostry dyżur?
Laureaci tegorocznego Rankingu Szpitali Publicznych 2016 udowadniają, że choć droga do sukcesu nie jest prosta i nie ma na niego jednej recepty, są sposoby na stabilność finansową i ciągły rozwój szpitali.
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływają sygnały dotyczące niedostatecznej jakości żywienia w szpitalach. Rzecznik wystąpił do Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o przeprowadzenie kontroli żywności oraz jakości żywienia w placówkach leczniczych.