Od kilku tygodni w mediach dominuje debata nad przedstawionymi przez rząd planami zmian w systemie emerytalnym. Zgodnie z zapowiedziami Polacy będą mieć częściową dowolność w wyborze pomiędzy ZUS a OFE. Jeżeli reformę przyjmie Sejm i podpisze Prezydent, na podjęcie decyzji pozostanie trzy miesiące. Czym kierować się przy dokonywaniu tak ważnego wyboru? Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę podpowiada ekspert Expandera.
Początek roku to czas kiedy najczęściej do naszych domów przychodzą listy nadawane przez Otwarte Fundusze Emerytalne. Większość z nas po pobieżnym obejrzeniu wkłada je do segregatora z dokumentami gdzie będą leżeć kolejne lata. Expander doradza jak czytać i interpretować korespondencję z tzw. II filara emerytalnego, by w razie konieczności wiedzieć kiedy zmienić OFE na lepszy.
Krajowe dane demograficzne wskazują na dwie wyraźne tendencje: starzenie się społeczeństwa oraz niską dzietność Polaków niegwarantującą zastępowalności pokoleń. Kumulacja tych czynników będzie stopniowo prowadzić do coraz większego obciążenia systemu emerytalnego, który już obecnie nie zapewnia godziwych środków na tzw. „jesień życia”.
„W nadchodzących dziesięcioleciach Unia Europejska stanie w obliczu wyzwań związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Istnieją trzy główne czynniki, które tłumaczą ten trend:. utrzymujący się niski współczynnik dzietności, wzrost długości życia i pokolenie wyżu demograficznego, które wkrótce zacznie osiągać wiek emerytalny", czytamy w roczniku Eurostatu z 2010 roku.
Decyzja rządu o obniżeniu z 7,3% do 2,3% części składki emerytalnej odprowadzanej przez pracujących do Otwartych Funduszy Emerytalnych (OFE) spotyka się z raczej krytycznymi reakcjami społecznymi.
Już we wtorek 26 października we wszystkich jednostkach ZUS w kraju odbędzie się "Dzień Seniora". W jego trakcie będzie można uzyskać szereg porad, nie tylko z zakresu świadczeń emerytalnych.
7 lipca 2010 Komisja Europejska rozpoczęła ogólnoeuropejską debatę publiczną na temat sposobu zapewnienia adekwatnych, trwałych i bezpiecznych emerytur i możliwości UE wsparcia wysiłków państw członkowskich.
Francuski rząd przedstawił zmiany w systemie emerytalnym. Obejmują one m. in. podniesienie wieku emerytalnego do 62. Paryż argumentuje, że jest to niezbędne, aby wypełnić finansową dziurę.
Początek nowego roku to tradycyjnie okres podsumowań i postanowień czynionych z myślą o przyszłości. Jest to również okazja do zastanowienia się nad naszymi finansami, a wybiegając w przyszłość, nad stabilizacją finansową w czasie, kiedy nie będziemy już pracować.
Zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan propozycja Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w systemie o emeryturach kapitałowych grozi w efekcie likwidacją systemu emerytalnego w obecnym kształcie.
Rząd ma nowe propozycje dla pracowników. Pierwsza brzmi obiecująco: po skończeniu pięćdziesiątego roku życia będzie się można udać na roczny urlop finansowany przez ZUS i pracodawcę. Drugi zamysł może być mniej optymistyczny, szczególnie dla tych, którzy marzą o wcześniejszej emeryturze, być może będzie trzeba pracować do siedemdziesiątego roku życia.
Zespół Doradców Strategicznych premiera opracował Raport Polska 2030. Ten obszerny dokument - jak wyjaśniają jego twórcy - „zarysowuje wizję możliwych ścieżek rozwoju Polski w kolejnych 20-tu latach." Wśród licznych tematów podejmuje zagadnienie starzenia się społeczeństwa i wyzwań, jakie stoją przed krajem wobec nowej struktury społeczeństwa. Seniorzy okazują się stanowić grupę, która będzie miała największy udział w życiu społecznym, ekonomicznym, politycznym.
Komisja Europejska pozywa Polskę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z powodu ograniczeń, jakim podlegają polskie otwarte fundusze emerytalne (OFE) przy dokonywaniu inwestycji w innych państwach członkowskich. Zdaniem KE są one niezgodne z przepisami dotyczącymi swobodnego przepływu kapitału.
10 lat temu wprowadzono reformę polskiego systemu emerytalnego. Na mocy tej ustawy finansowanie świadczeń wypłacanych przez ZUS i pochodzących od składek osób pracujących odbywa się w I filarze. Na II filar składają się Otwarte Fundusze Emerytalne (OFE), tworzone przez Powszechne Towarzystwa Emerytalne (PTE) . Składka wynosi 20% składki nie wpłacanej do I filaru, zbierana jest na indywidualnych kontach emerytalnych i inwestowana na rynku finansowym. III filar to ubezpieczenie dodatkowe, np. w towarzystwach ubezpieczeniowych lub pracowniczych programach emerytalnych.
Każda korespondencja dotycząca spraw związanych z emeryturami z nowego systemu powinna zawierać dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej czyli m.in. numery PESEL i NIP. W przypadku braku identyfikatorów ZUS nie ma prawa udzielić informacji.