Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużenie okresu przedawnienia karalności wykroczeń przewiduje podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa, wprowadzająca zmiany w Kodeksie karnym, Kodeksie wykroczeń, Kodeksie postępowania karnego, Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia oraz w Prawie o ruchu drogowym. Regulacje wymierzone są w kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na polskich drogach.
Pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo w każdym przypadku. Tramwaj, autobus albo samochód muszą przepuścić policję, straż pożarną karetkę, czy inny pojazd uprzywilejowany (np. kolumnę rządową) które jadą z włączonymi sygnałami świetlnymi oraz dźwiękowymi. Niestety nie wszyscy kierowcy wiedzą jak się zachować na drodze, gdy widzą taki samochód. Policja przypomina, że należy umożliwić przejazd takim pojazdom np. zjeżdżając na bok. Kierowcy powinni zachować przede wszystkim spokój - nie hamować gwałtownie i nie blokować drogi.
Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużenie okres przedawnienia karalności wykroczeń przewiduje projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nowe przepisy wymierzone są w skrajnie nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na drogach, a ich ofiarami są niejednokrotnie dzieci.
Rower zyskuje coraz więcej miłośników, w gronie których znajdują się ludzie w każdym wieku. Dlatego Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała SenioRowerowy Weekend, Bezpieczeństwo seniorów – inicjatywę, której celem jest poszerzenie wiedzy osób starszych na temat przepisów i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Partnerem akcji jest Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Według informacji płynących z Komendy Głównej Policji najczęściej wystawiane mandaty dotyczą przekraczania dozwolonej prędkości oraz za wykroczenie względem pieszych. Najnowsze badania pokazały, że prowadzący pojazdy znają zaledwie 79 proc. znaków drogowych. Innym zdefiniowanym problemem jest nagromadzenie zbyt dużej ilości znaków w jednym miejscu.
Z danych GUS wynika, że w Polsce na 1000 mieszkańców przypada aż 300 rowerów. Polacy szybko doganiają średnią unijną (600), ale daleko im jeszcze chociażby do Holendrów (900). Mimo to, aż 15 proc. Polaków jeździ na rowerze, a ponad połowa z nich (64 proc.) traktuje go jako środek komunikacji służący do przemieszczania się. Aż 40 proc. rowerzystów korzysta z roweru przynajmniej kilka razy w tygodniu, a co czwarty robi to kilka razy w miesiącu. Czy ubezpieczenie na rowerze jest potrzebne? Jak przewozić dziecko zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego? Jak dobrać odblaski? Które z przepisów ruchu drogowego trzeba znać?
Jak co roku okres świąt to czas wytężonej pracy policjantów. Od piątku do poniedziałku na drogach doszło do 240 wypadków, w których zginęło 28 osób a 315 zostało rannych. Policjanci w tym czasie zatrzymali 1061 nietrzeźwych kierowców. To wciąż sporo, ale statystyki pokazują, że ta liczba co roku jest niższa. W ubiegłym roku było ich blisko 1200.
W czasie świątecznego weekendu, czyli od piątku do niedzieli, na polskich drogach doszło do 225 wypadków, w których zginęło 30 osób, a 265 zostało rannych. Policjantom udało się złapać 1030 nietrzeźwych kierujących. Do wielu wypadków doszło z powodu brawurowej jazdy kierowców i nadmiernej prędkości.
Do najczęstszych czynników rozpraszających polskich kierowców należy słuchanie muzyki, natomiast większość kierowców deklaruje, że prowadząc auto nigdy nie sprawdza poczty e-mail - wynika z ogólnopolskiego badania kierowców dla ERGO Hestii.
Podczas hamowania, twoje ważące 76 kg ciało zmienia się w 2,5 tony. Z taką siłą uderzasz w siedzącą na przednim siedzeniu osobę podczas zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, gdy nie masz pasów. Tymczasem w Polsce niewiele ponad 70 proc. osób stosuje pasy bezpieczeństwa podróżując na tylnym siedzeniu pojazdu.
Każdy sposób jest dobry by powstrzymać osobę, która chce wsiąść za kierownicę po spożyciu alkoholu. Reagując możesz uratować życie najbliższej Ci osoby – to przekaz najnowszej kampanii Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczącej kwestii prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu.
Poprawiło się bezpieczeństwo na drogach w Polsce. W roku 2014 w porównaniu z 2013 r. o około 0,5 proc. spadła liczba wypadków z udziałem pieszych oraz nietrzeźwych, jednak Polska nadal zajmuje niskie miejsce w rankingu bezpieczeństwa na drogach państw Unii Europejskiej.
Od wejścia w życie nowych przepisów 18 maja 2015 r. zmniejszył się udział kierujących przekraczających dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym o więcej niż 20 km/h – wynika z kolejnego ogólnokrajowego badania prędkości pojazdów w 2015 r., przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W porównaiu do roku 2014 wzrosła jednak średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy.
Zaostrzone przepisy drogowe przynoszą efekty. Po pierwszych czterech miesiącach obowiązywania nowych przepisów, na mocy których za znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym zatrzymuje się na 3 miesiące prawo jazdy, daje się zaobserować znaczny spadek liczby wypadków drogowych oraz ofiar smiertelnych.
Piesi na przejściu bez sygnalizacji świetlnej będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami zarówno w trakcie przechodzenia przez jezdnię, jak dotychczas, jak i stojąc przed przejściem – zdecydował Sejm. Regulacja ma ułatwić życie m.in. osobom starszym, które częstokroć długo oczekują na możliwość przejścia przez pasy.