Zbliżający się koniec roku to dobry moment, aby przywitać nowy hucznie w innym kraju. Biura podróży zachęcają do planowania noworocznych wyjazdów, a nawet następnych wakacji. Na co zwrócić uwagę przeglądając umowę? O ile może spaść cena wycieczki za hałas w nocy czy brak balkonu? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina turystom, którzy dopiero wybierają oferty wypoczynku o obowiązku lektury umowy oraz drodze dochodzenia swoich praw.
Kupującemu jako konsumentowi przysługują dość szerokie uprawnienia przewidziane w przepisach prawa. Nie wszyscy jednak ciągle mamy ich świadomość. A nawet jeśli wiemy o ich istnieniu, nie do końca zdajemy sobie sprawę, w jakich konkretnych okolicznościach możemy z tych praw skorzystać.
Plaża dwa kilometry od hotelu, a miała być „blisko", strata doby hotelowej przez opóźniony lot, zagubienie bagażu przez linie lotnicze czy drogi sprzęt fotograficzny kupiony podczas podróży po Europie, który okazał się być bublem - to wspomnienia, jakie wiele osób przywozi z wakacji. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak napisać reklamację i walczyć o swoje prawa w takich przypadkach.
Ulotki Vision Express wprowadzały konsumentów w błąd – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Vision Express prowadzi na terenie całej Polski sieć salonów optycznych. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła ulotka informacyjna, którą przedsiębiorca udostępniał w swoich salonach.
Najczęściej psują się nam buty, odzież, sprzęt RTV i AGD. Niezadowoleni jesteśmy także z usług telekomunikacyjnych i finansowych. Dlatego coraz częściej skarżymy się na nieuczciwych sprzedawców do rzeczników konsumentów. W 2010 roku udzielili oni ponad 386 tysięcy porad, podczas gdy zaledwie rok wcześniej prawie 350 tysięcy, a w 2008 roku - ponad 300 tysięcy.
Czy wiesz, że informacja sprzedawcy - „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy" - łamie twoje podstawowe prawo konsumenckie? Jak poprawnie złożyć reklamację wadliwego towaru? O jakich terminach pamiętać? - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jak skutecznie dochodzić swoich roszczeń
Czy wiesz, że nieudaną imprezę sylwestrową możesz reklamować, a organizator ponosi odpowiedzialność za pozostawione w szatni płaszcze? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o przysługujących nam prawach.
Większości z nas zdarza się narzekać na fatalną jakość obuwia, które szybko się zużywa, niszczy, plami. Dotyczy to nie tylko produktów z niższej półki, ale również markowych drogich towarów. Tymczasem dużą część winy ponosimy sami.
Nieinformowanie o prawie do reklamacji albo o całkowitej cenie usługi - to praktyki, które mogą drogo kosztować. Przekonały się o tym dwie spółki ukarane ostatnio przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ponad 60 proc. z nas jest zadowolonych z poziomu przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów chroniących konsumentów. Chętnie egzekwujemy swoje prawa: reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomoże, częściej niż przeciętny mieszkaniec UE podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw - takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzonym na zlecenie Komisji Europejskiej.
Zmiana ceny wycieczki, pensjonat o zaniżonym standardzie, zagubiony bagaż – co jeszcze może zdarzyć się podczas zaplanowanego wyjazdu za miasto lub za granicę? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach, obowiązkach i bezpłatnej pomocy.
Rozpadające się po miesiącu noszenia buty, cieknąca nowa pralka – takie sytuacje dotykają każdego z nas i są powodem składania reklamacji. Niestety, producenci dość często nie chcą ich uwzględniać, a my nie mamy ani chęci, ani pieniędzy na długie procesowanie się w sądzie i… buty wyrzucamy, a pralkę naprawiamy na własny koszt. Lepszym wyjściem z takiej sytuacji jest skorzystanie z możliwości dochodzenia swoich praw w polubownym sądzie konsumenckim, ale jak wynika z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów aż trzy czwarte Polaków w ogóle o tym nie wie…
Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że ponad 50% konsumentów kupuje pod wpływem impulsu, aż 65% zaś uważa, że istnieje możliwość zwrotu do sklepu pełnowartościowego towaru.
W walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami często potrzebna jest fachowa porada. Bywa, że natychmiastowa. Być świadomym konsumentem, to znać swoje prawa i wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Od wczoraj można ją uzyskać również przez telefon - została uruchomiona bezpłatna infolinia konsumencka 0 800 800 008, dzięki której będzie można otrzymać informacje i porady na temat praw konsumenckich.
Postępowanie wszczęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma wyjaśnić czy sieć sklepów spożywczych Lidl naruszyła prawo podczas wyprzedaży, zamieszczając w gazetce reklamowej informację, że artykuły z wyprzedaży nie podlegają reklamacji.