Gdy nasz bank postanawia wprowadzić opłaty za prowadzenie rachunku lub wypłaty z bankomatów, często uznajemy, że konto, które otworzyliśmy kilka lat temu, nie spełnia już naszych potrzeb. W takim przypadku możemy przenieść środki do innego banku, który zaproponuje lepsze warunki. Proces ten nie jest skomplikowany, w dodatku „nowa” instytucja pomoże w dopełnieniu niezbędnych formalności.
Coraz więcej Polaków decyduje się na przeniesienie rachunku do innego banku. Tylko w I kwartale tego roku na taki krok zdecydowało się blisko 10 tys. osób, o 68 proc. więcej niż rok temu. Na każde trzy wnioski składane w systemie Krajowej Izby Rozliczeniowej, w dwóch jako nowy bank klienci wskazują Crédit Agricole. W marcu trafiły tam niemal wszystkie rachunki przenoszone z innych banków.
Najczęstszymi przyczynami zmiany banku wśród Polaków są atrakcyjna oferta innego podmiotu, podwyżka opłat/prowizji oraz mała liczba dostępnych bankomatów – wynika z raportu pt. „Zaufanie Polaków do banków” przeprowadzonego na zlecenie Procontent Communication. Prawie 100 proc. respondentów badania posiada konto w banku, a ponad połowa badanych (57 proc.) przyznaje, że zdarzyło się jej zmienić bank.
Rosną opłaty bankowe. Dla wielu Polaków jest to powód do zlikwidowania bądź przeniesienia rachunku do konkurencyjnej instytucji. Jednak, jak to w życiu bywa, rozstania są trudne – z jednej strony banki mogą utrudniać klientom odejście, z drugiej klienci mogą nie chcieć zmieniać swoich przyzwyczajeń. Jak wygląda proces przeniesienia rachunku i kiedy warto zdecydować się na ten krok?
Nie jest łatwo podjąć decyzję o zmianie banku prowadzącego główne konto. Tym niemniej wg wyników badania Klienci Banków w Polsce realizowanego przez Millward Brown SMG/KRC od 1997 roku, w ciągu ostatnich dwóch lat zdecydowało się na ten krok ok miliona posiadaczy kont osobistych (choć głównym źródłem nowych klientów zakładających RORy nadal są osoby, które zakładały swoje konto po raz pierwszy w życiu).