Starsi kierowcy prowadzą ostrożniej. Według statystyk Insurance Institute for Highway Safety (Amerykańskiego Instytutu Bezpieczeństwaa Drogowego) dojrzali prowadzący powodują mniej wypadków śmiertelnych. Prawdziwym rekordzistą w dziedzinie bezpiecznej jazdy jest pewien 99-letni Brytyjczyk, wieloletni posiadacz prawa jazdy, który nigdy nie otrzymał nawet mandatu.
Odkąd wprowadzono punkty karne to one, a nie mandaty, stały się utrapieniem kierowców. Jak możemy je zredukować?
Badania dowodzą, że systematyczne pobudzanie zmysłów i wyobraźni opóźnia proces starzenia, a co ważniejsze - pozwala dziwić się światem tak, jak robią to dzieci. Po 50-tce warto zabrać się za coś nowego, być może za coś na co nie było czasu wcześniej.
Piękna pogoda, dobry nastrój, walizki spakowane, a samochód gotowy do drogi. Cel - wakacje. Słońce świeci, droga pusta, a upragniony urlop oddalony zaledwie o kilka godzin jazdy. W tak sprzyjających okolicznościach niejednokrotnie zdarza nam się „uelastycznić" rozumienie przepisów drogowych, szczególnie w zakresie dozwolonej prędkości.
30 czerwca weszła w życie zmieniona ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wbrew temu, co mogliśmy usłyszeć w niektoych mediach, nie zwalnia ona kierowców z obowiązku posiadania przy sobie polisy obowiązkowego ubezpieczenia OC - informuje serwis Policja.pl.
9 czerwca weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie nowych zasad dotyczących szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.
Jak informuje Insurance Institute for Highway Safety (Amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego), choć na drogach jest coraz więcej starszych kierowców, liczba śmiertelnych wypadków z udziałem sędziwych prowadzących w latach 1997-2006 jest niższa niż w porównywalnym okresie wcześniejszym.
To się nazywa „mieć zacięcie", 68- letnia Koreanka próbowała zdać egzamin na prawo jazdy 771 razy. Seniorka nie zamierza zaprzestać prób uzyskania dokumentu pozwalającego na prowadzenie samochodu.
Ponad połowa Polaków codziennie widzi kierowców łamiących przepisy drogowe, a jednocześnie aż 80% kierowców uważa się za dobrych i bardzo dobrych - takie wyniki przynoszą badania przeprowadzone na zlecenie PZU, na podstawie których powstał „Portret Polskiego Kierowcy 2008”.
Możliwość prowadzenia samochodu nie tylko ułatwia życie, daje też poczucie wolności i niezależności. Jednak jak można wywnioskować z artykułu opublikowanego we francuskim "Le Monde" w życiu każdego kierowcy nastaje moment, kiedy musi on odpowiedzieć sobie na pytanie, czy siadanie za kółkiem po 70 - 75 roku życia nie stało się zbyt ryzykowne.
„Każdy, kto stracił dokument tożsamości, powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt do swojego banku”, napomniał prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz.
Jednym z warunków rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mających różnego rodzaju trudności w przemieszczaniu się, jest umożliwienie tym osobom dostępu m.in. do zakładu pracy, szkoły, placówek służby zdrowia (w tym na zabiegi rehabilitacyjne), urzędów, placówek kulturalno - oświatowych i innych jednostek.
Ponieważ w starzejącym się społeczeństwie zwiększa się liczebna przewaga kobiet nad mężczyznami coraz częściej można spotkać dojrzałe panie za kierownicami samochodów. Jako, że panie nie są przyzwyczajone do codziennego prowadzenia pojazdów trzykrotnie zwiększa się ryzyko wypadków samochodowych.
Prowadzenie pojazdów przez seniorów stało się kwestią kontrowersyjną, raporty wskazują, że starsi ludzie są drugą co do wielkości grupą powodującą wypadki. Bardziej narażają siebie i innych uczestników ruchu tylko nastoletni kierowcy. Badania przeprowadzone przez the Johns Hopkins School of Medicine dowodzą jednak, że seniorzy, którzy prowadzą samochody, dłużej pozostają samodzielni i rzadziej trafiają do domów opieki.
Brytyjska firma "Motoinsurance" przeprowadziła ankietę, której celem było zbadanie co sądzą kierowcy o innych uczestnikach ruchu, szczególnie tych w podeszłym wieku. Okazało się, że młodsi kierowcy są dość sceptycznie nastawieni względem seniorów za kierownicą.