Kampania reklamowa Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo–Kredytowej wprowadzała konsumentów w błąd – decyzję UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również kara finansowa w wysokości ponad 300 tys. zł.
Aż 75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Co czwarty z nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych. Niestety, nadal – 37 proc. badanych jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent – to wnioski z najnowszej analizy przeprowadzonej podczas świątecznych zakupów dla UOKi.
29 groszy za minutę do wszystkich – to hasło reklamowe operatora sieci Plus, które zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za wprowadzanie konsumentów w błąd na operatora została nałożona kara blisko 1,86 mln zł.
Rzadko walczą o swoje prawa, niechętnie składają reklamację i czytają umowy, a przedsiębiorcy często wykorzystują ich ufność. Konsumenci III wieku. O tym, że nie są słabszą stroną w grze rynkowej mogą przekonać się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych przez UOKiK. Zgłaszać na nie można się już od dziś.
PGE Dystrybucja z Lublina narzucała kontrahentom uciążliwe warunki umów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka nadużyła swojej siły rynkowej i za niezgodne z prawem postępowanie nałożył karę ponad 260 tys. zł.
10 października 2011 r., po trzech latach negocjacji, Rada Unii Europejskiej przyjęła nową dyrektywę wzmacniającą prawa konsumentów. Nowe przepisy obejmą niemal wszystkie formy zakupów - dokonywanych zarówno w sklepie, jak i przez telefon, Internet, sprzedaż katalogową a także w postaci umów zawieranych „na progu” mieszkania. Po wejściu w życie dyrektywy państwa członkowskie będą miały dwa lata na wdrożenie jej zapisów do krajowych porządków prawnych.
Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec działań windykacyjnych Euro Banku. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę nałożono karę ponad 1,2 mln zł.
Nieprawdziwe informacje o koszcie pożyczki, wyższe niż dozwolone opłaty związane z jej udzieleniem – to niektóre z wielu bezprawnych praktyk stosowanych przez Polską Korporację Finansową Skarbiec. UOKiK nakazał zmianę wszystkich niedozwolonych działań i nałożył karę ponad 1,2 mln zł. W trosce o konsumentów decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Ulotki Vision Express wprowadzały konsumentów w błąd – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Vision Express prowadzi na terenie całej Polski sieć salonów optycznych. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła ulotka informacyjna, którą przedsiębiorca udostępniał w swoich salonach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamierza przeprowadzić akcję mającą na celu podniesienie świadomości konsumentów w wieku 60+ w obszarze prawa konsumenckiego. W ramach bezpłatnych dwugodzinnych wykładów seniorzy mają zapoznawać się z podstawowymi zagadnieniami, takimi jak reklamacja towarów i usług, gwarancja, zawieranie umowy w lokalu przedsiębiorstwa bądź poza nim, usługi finansowe oraz sprzedaż na odległość.
Nachodzeni w domach przez akwizytorów, odmawia się im rozpatrzenia reklamacji, próbuje się wymuszać podpisanie niechcianej umowy – to tylko niektóre problemy konsumentów III wieku, czyli seniorów. Prawie 20 proc. naszego społeczeństwa to osoby starsze – grupa społeczna w szczególności narażona na nieuczciwość przedsiębiorców.
Dokładna lista, trochę czasu i odrobina rozsądku - to obowiązkowy zestaw każdego konsumenta podczas świątecznych zakupów. Niestety, wciąż mało popularny. Przed wizytą w sklepie, warto też poznać swoje prawa - informuje UOKiK.
Konsumentów często nurtuje następujące pytanie: „Jak mogę poznać, że dane praktyki handlowe są nieuczciwe?” Udzielenie odpowiedzi na to pytanie ułatwia unijna Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych.
Rozpoczęła się druga odsłona akcji telewizyjnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, której hasło brzmi: „Możesz krzyczeć, możesz błagać, możesz grozić, ale oszczędzisz sobie wielu kłopotów jeśli poznasz swoje prawa. Prawo jest po Twojej stronie.”