Dokument tożsamości, potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz formularz odstąpienia od umowy – takie dokumenty przed zawarciem umowy każdy akwizytor czy sprzedający na pokazie musi przedstawić klientowi. UOKiK przypomina o prawach kupujących poza lokalem przedsiębiorcy.
Wszystkie spośród trzydziestu skontrolowanych przez UOKiK parabanków naruszały prawa konsumentów. Parabanki stosują nieuczciwe opłaty, podają nieprawdę co do wysokości oprocentowania pożyczek, nie wywiązują się z wymaganych prawem obowiązków informacyjnych.
Wszystkie wzorce umów zawieranych z klientami indywidualnymi i alternatywnymi dostawcami przez szesnastu działających w Polsce dostawców gazu, zawierały zapisy naruszające prawa konsumentów - to wynik kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gazownicy łamali przepisy dotyczące sposobu i warunków rozwiązania umowy, wstrzymywania dostaw gazu czy terminu składania reklamacji.
Reklama naśladująca urzędowy komunikat skierowana do konsumentów w podeszłym wieku wprowadzała ich w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę Fundusz Hipoteczny Dom karę finansową. Urząd podkreśił, że seniorzy charakteryzują się zwykle dużą podatnością na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach. Dlatego należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych.
Sezonowe wyprzedaże to już tradycja na polskim rynku. Jakie prawa przysługują klientom podczas sezonowych obniżek przypomina UOKiK.
Zaledwie 7 proc. konsumentów wie ile czasu ma uczestnik imprezy turystycznej na reklamację nieudanego wyjazdu, 57 proc. nie czyta umów przed decyzją o wyborze biura podróży. Za to 51 proc. wie, że kupując wycieczkę first lub last minute nie traci prawa do reklamacji – to niektóre wnioski z badań opinii przeprowadzonych dla UOKiK tuż przed wakacjami.
Warunki sprzedaży biletów na Euro 2012 w Polsce zawierają sprzeczne z prawem postanowienia - zdecydował dziś sąd, uznając 19 klauzul za niedozwolone. Pozew przeciwko Unii Europejskich Związków Piłkarskich - UEFA - został skierowany do sądu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sierpniu 2011 roku. Wątpliwości UOKiK wzbudziło 25 postanowień w warunkach sprzedaży biletów na Euro 2012.
Sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Merlin Polska wprowadzał konsumentów w błąd - decyzję UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również nałożona kara finansowa – ponad 2,5 mln zł.
W Polsce żyje ponad 7,5 mln osób powyżej 60. roku życia – wynika z danych GUS. To właśnie do tej grupy konsumentów kierowane są oferty zachęcające do tzw. zakupów poza lokalem przedsiębiorcy – od akwizytora, czy na specjalnych pokazach. Seniorzy korzystający z tego rodzaju zakupów bywają często wprowadzani w błąd – akwizytorzy zachwalają towary, reklamując ich zdrowotne właściwości, gdy w rzeczywistości są to produkty relaksacyjne, nie informują o prawie odstąpienia od umowy czy nakładają uciążliwe formalności przyjmując zwroty wyłącznie w swoich biurach. Dlatego też firmom prowadzącym tego typu działalność często przygląda się Urząd Ochrony konkurencji i Konsumentów.
Każdy pracujący, zgodnie z prawem, musi obowiązkowo odkładać na emeryturę w I i II filarze. Dodatkowo oszczędzać można dobrowolnie w III filarze. Wachlarz produktów oferowanych Polakom z myślą o przyszłej emeryturze jest bardzo szeroki. Jednym z nich jest Indywidualne Konto Emerytalne (IKE), czyli umowa zawarta przez przyszłego emeryta z jedną z instytucji finansowych. Umowom o prowadzenie IKE przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Efekt? 25 skontrolowanych firm, 115 przeanalizowanych wzorców umów oraz 13 postępowań w toku.
Kampania reklamowa Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo–Kredytowej wprowadzała konsumentów w błąd – decyzję UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również kara finansowa w wysokości ponad 300 tys. zł.
Aż 75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Co czwarty z nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych. Niestety, nadal – 37 proc. badanych jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent – to wnioski z najnowszej analizy przeprowadzonej podczas świątecznych zakupów dla UOKi.
29 groszy za minutę do wszystkich – to hasło reklamowe operatora sieci Plus, które zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za wprowadzanie konsumentów w błąd na operatora została nałożona kara blisko 1,86 mln zł.
Rzadko walczą o swoje prawa, niechętnie składają reklamację i czytają umowy, a przedsiębiorcy często wykorzystują ich ufność. Konsumenci III wieku. O tym, że nie są słabszą stroną w grze rynkowej mogą przekonać się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych przez UOKiK. Zgłaszać na nie można się już od dziś.
PGE Dystrybucja z Lublina narzucała kontrahentom uciążliwe warunki umów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka nadużyła swojej siły rynkowej i za niezgodne z prawem postępowanie nałożył karę ponad 260 tys. zł.