Wczoraj, 17 kwietnia 2016 roku, weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Oznacza to lepszą ochronę konsumentów, szczególnie na rynku usług finansowych.
Pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza – to niektóre z zarzutów, jakie UOKiK postawił sprzedawcy energii elektrycznej Energa Obrót w związku z ofertą Gwarancja Stałej Ceny.
Z wpływających do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skarg wynika, że firma telekomunikacyjna Telefonia Polska Razem, wprowadza konsumentów w błąd, informując, że reprezentuje dotychczasowego operatora. Często przedstawiciele spółki zabierają też wszystkie podpisane przez klienta dokumenty. To kolejne ostrzeżenie konsumenckie wydane przez UOKiK.
Po raz pierwszy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skorzystał z prawa do ostrzeżenia konsumenckiego. UOKiK przed korzystaniem ze stron ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.pl. Serwisy te mogą powodować znaczne straty dla klientów. Ostrzeżenia są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez Urząd szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnych praktyk, mogących narazić konsumentów na straty.
Bank nie może w trakcie wykonywania umowy zmieniać jej warunków, gdy nie ma odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej. Niedozwolone jest też zastępowanie postanowienia niedozwolonego inną klauzulą. Credit Agricole Bank Polska mógł bez podstawy prawnej dokonać szeregu zmian m.in. w umowach o kredyt hipoteczny. UOKiK już w tej sprawie wszczął postępowanie przeciwko bankowi, w którym kwestionuje aż sześć praktyk. Urząd sprawdza też 11 innych banków.
Akwizytor proponuje zmianę sprzedawcy prądu? Prawo konsumenta do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej czy gazu jest od kilku lat ważnym elementem wzmacniania konkurencyjności na tych rynkach. Z monitoringu prowadzonego przez Urząd Regulacji Energetyki wynika, że do końca sierpnia tego roku ponad 350 tysięcy gospodarstw domowych i niemal 150 tysięcy innych podmiotów zdecydowało się na zmianę sprzedawcy energii. Niejednokrotnie na zmianę sprzedawcy decydujemy się, gdy np. akwizytor puka do naszych drzwi z ofertą. Często jednak akwizytorzy mijają się z prawdą i nie wywiązują się ze swoich ustawowych obowiązków...
Sprzedawcy energii mogli wprowadzać w błąd zapewniając, że tylko aktualizują dotychczasową umowę a podpisanie dokumentów umożliwi obniżenie rachunków – wynika ze skarg konsumentów. UOKiK wszczął postępowania przeciwko trzem sprzedawcom energii elektrycznej. Polska Energetyka Pro, Novum i Energetyczne Centrum zawierają z konsumentami umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatkowo Energetyczne Centrum proponuje konsumentom sprzedaż gazu. Wszystkie trzy spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
Sto procent bawełny, czysta żywa wełna - takim zapewnieniom sprzedawcom ubrań czy innych tekstyliów nie można wierzyć. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała blisko jedną piątą skontrolowanych produktów włókienniczych. Uwagi inspektorów najczęściej dotyczyły podawania nieprawdziwych informacji na temat składu surowcowego wyrobów.
Instytucje finansowe nie będą mogły proponować usług finansowych nie odpowiadających potrzebom konsumentów. Ma to ograniczyć nachalną sprzedaż ubezpieczeń, polisolokat, różnego rodzaju produktów inwestycyjnych czy kart kredytowych. Rząd przyjął dziś projekt ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nowe przepisy są wynikiem analiz Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz UOKiK.
A teraz kupując okulary, dostajesz gratis jeszcze dwie pary – w rzeczywistości klient mógł liczyć jedynie na zniżkę na zakup kolejnej pary okularów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że reklamy promocji „3 w 1” sieci salonów optycznych Vision Express wprowadzały klientów w błąd.
Dokument tożsamości, potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz formularz odstąpienia od umowy – takie dokumenty przed zawarciem umowy każdy akwizytor czy sprzedający na pokazie musi przedstawić klientowi. UOKiK przypomina o prawach kupujących poza lokalem przedsiębiorcy.
Wszystkie spośród trzydziestu skontrolowanych przez UOKiK parabanków naruszały prawa konsumentów. Parabanki stosują nieuczciwe opłaty, podają nieprawdę co do wysokości oprocentowania pożyczek, nie wywiązują się z wymaganych prawem obowiązków informacyjnych.
Wszystkie wzorce umów zawieranych z klientami indywidualnymi i alternatywnymi dostawcami przez szesnastu działających w Polsce dostawców gazu, zawierały zapisy naruszające prawa konsumentów - to wynik kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gazownicy łamali przepisy dotyczące sposobu i warunków rozwiązania umowy, wstrzymywania dostaw gazu czy terminu składania reklamacji.
Reklama naśladująca urzędowy komunikat skierowana do konsumentów w podeszłym wieku wprowadzała ich w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę Fundusz Hipoteczny Dom karę finansową. Urząd podkreśił, że seniorzy charakteryzują się zwykle dużą podatnością na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach. Dlatego należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych.
Sezonowe wyprzedaże to już tradycja na polskim rynku. Jakie prawa przysługują klientom podczas sezonowych obniżek przypomina UOKiK.