Tylko 10 lat pracodawca będzie musiał trzymać dokumenty nowych pracowników. Wraz z końcem tego roku przestanie obowiązywać przepis wymagający archiwizowania akt aż przez 50 lat. Ta zmiana wymaga od ZUS modyfikacji własnego systemu elektronicznego tak aby można w nim zapisać więcej danych zabezpieczających prawa pracowników do ubezpieczenia społecznego.
Uskrzydleni pracownicy to pracownicy zadowoleni i produktywni. Są zaangażowani w kreowanie przyszłości firmy. Cechuje ich pozytywne rozgorączkowanie i praca na wysokim obrotach. Pomimo szybkiego tempa pracy wiedzą jednak, jak uniknąć wypalenia zawodowego. Dlaczego są ogromną wartością dla firmy? Jak wspierać pracowników w osiąganiu stanu „uskrzydlenia”?
Działania państwa związane z nieprawidłowościami w obszarze tzw. outsourcingu pracowniczego są spóźnione i nieskuteczne – wynika z kontroli przeprowadzonej przez NIK. Nawet pomimo wczesnych sygnałów organy państwa nie były przygotowane aby skutecznie zapobiec lub odpowiednio wcześnie przerwać łańcuch nieprawidłowości, np. proceder niepłacenia składek ubezpieczeniowych a w konsekwencji nierespektowania praw pracowniczych. Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że brak mechanizmów pozwalających na szybką i skuteczną reakcję organów państwa w przypadkach wykorzystywania outsourcingu dla celów omijania prawa może powodować uprzedmiotowienie pracownika.
Stary i doświadczony czy nieopierzony ale pełen energii żółtodziób? Doświadczenie oraz wiedza kontra zapał i świeże spojrzenie - co lepsze? Wielu pracodawców zadaje sobie to pytanie, zastanawiając się nad wyborem między pracownikiem z długoletnim stażem a stażystą. Co ważne, przy podejmowaniu decyzji nie należy kierować się wyłącznie oczekiwaniami finansowymi kandydatów, ale przede wszystkim potrzebami i możliwościami firmy.
Polacy powszechnie potępiają przychodzenie do pracy po spożyciu alkoholu – wynika z badania CBOS na temat etyki pracowniczej. Zdecydowanie negatywnie oceniają również „załatwianie” zwolnienia lekarskiego mimo dobrego stanu zdrowia, spóźnianie się do pracy, dorabianie do pensji w czasie przeznaczonym na realizację obowiązków zawodowych oraz załatwianie prywatnych spraw w godzinach pracy. Polacy jednak wyraźnie częściej niż pięć lat temu, a w niektórych przypadkach także nieco częściej niż dziesięć lat temu, przyznają się do sytuacji wskazujących na nieuczciwość lub niesumienność zawodową.
Upały mogą zdezorganizować funkcjonowanie firmy, a na pewno mają wpływ na sposób i jakość pracy zatrudnionych w niej osób. Jak można usprawnić działanie przedsiębiorstwa w lecie, a więc jak zorganizować pracę w trakcie upałów? Przeczytaj i dowiedz się, jakie obowiązki spoczywają wtedy na pracodawcy.
Co trzecia firma w Polsce miała w ostatnich miesiącach problem ze znalezieniem pracowników, a 3 na 4 pracodawców obawia się, że nie będzie w stanie utrzymać obecnej kadry – wynika z badania zrealizowanego przez Millward Brown na zlecenie agencji pracy tymczasowej Work Service. Jednak wyzwań przed pracodawcami jest więcej. Aż 68% firm czuje presję płacową ze strony pracowników, a co trzeciego przedsiębiorcę niepokoi wzrost kosztów zatrudnienia. Niestety pracodawcy jeszcze nie do końca wiedzą, jak odpowiedzieć na nowe wyzwania rynkowe.
Ludzie są najważniejszą wartością w firmie. To od nich zależy rozwój biznesu i tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dlatego, aby pozyskać i utrzymać pracowników firmy przywiązują coraz większą wagę do budowania marki dobrego pracodawcy. Co kryje się pod tym pojęciem i co proponują organizacje by mieć u siebie najlepszych pracowników?
Aż 81 procent osób, które zajmują się rekrutacją spotkało się z oszustwami w życiorysach kandydatów do pracy – wynika z badania „Kłamstwa w CV na polskim rynku pracy”. Polacy decydują się na to rozwiązanie, aby zwiększyć swoje szanse podczas rekrutacji. Nieprawdziwe informacje w CV oznaczają dla pracodawców straty finansowe.
Technologie mobilne wpływają na produktywność i pomysłowość pracowników – tego zdania jest pod połowa uczestników badania „Nowoczesne IT w MŚP 2015”. Dostęp do danych w chmurze i urządzenia mobilne znacznie ułatwiają życie – dzięki nim można pracować nie tylko w biurze, ale np. w podróży.
W miejscu pracy może dojść do różnych nagłych, niebezpiecznych sytuacji, które zagrażają zdrowiu, a czasem nawet życiu pracownika. Kiedy osoba poszkodowana w wypadku może liczyć na odszkodowanie i jak się o nie ubiegać?
Znalezienie kompetentnego pracownika bywa sporym wyzwaniem dla pracodawców. Chętnie stosowanym sposobem poszukiwania kandydatów jest system poleceń, który umożliwia znalezienie odpowiedniej osoby, która pasuje do zespołu i firmy. Dlaczego polecanie znajomych do pracy kojarzy nam się negatywnie? Jaka jest różnica między protekcją, a poleceniem osoby do pracy?
Ograniczenie zawierania umów terminowych, maksymalny trzymiesięczny okres próbny, wyrównanie okresu wypowiedzenia w umowach na czas określony i nieokreślony – to zmiany, które wprowadza nowelizacja Kodeksu Pracy.
Co prawda w tym roku zima jest dla nas raczej łaskawa, ale najchłodniejsza pora roku bywa kapryśna i trzeba się liczyć ze zmianami aury. Dla pracowników pracujących poza biurem to trudny czas. Jakie udogodnienia przysługują pracownikom w czasie zimy? Co musi zapewnić pracownikowi szef, gdy za oknem panują surowe warunki pogodowe?
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało zmiany w Kodeksie pracy. Najważniejszymi z nich są: wprowadzenie limitu trzech umów na czas określony dla jednego pracownika, ustalenie maksymalnej długości ich trwania na 33 miesiące, a także ujednolicenie okresu wypowiedzenia.