Ponad 20 mln osób, czyli 65 proc. wybiera się w tym roku na wakacje – wzrost o 2 mln w porównaniu do 2018 roku. Ponad 9 mln osób (48 proc.) wybiera się za granicę, a ponad 10 mln (52 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 28 proc. Polaków.
Polskie urzędy konsularne na Wschodzie miały poważne trudności z obsługą rosnącej liczby wniosków o wydanie Karty Polaka. Niewystarczająca obsada kadrowa konsulatów, brak szkoleń i sprzętu do wykrywania sfałszowanych dokumentów powodowało, że sprawy załatwiane były z opóźnieniem i licznymi błędami. W skrajnych przypadkach zainteresowani otrzymaniem karty na rozmowę z konsulem czekali ponad rok.
Niemal 80% osób powyżej 55. roku życia ma wadę wzroku lub chorobę oczu – wynika z najnowszych badań zrealizowanych na zlecenie Vision Express przez IQS Rynek i Opinia. Alarmujące jest to, że aż 55% respondentów nie badało się u specjalisty w ciągu ostatniego roku.
Może się wydawać, że Polacy toną w długach. Okazuje się jednak, że na tle innych mieszkańców Europy jesteśmy oszczędni. Wyjątkiem jest czas świąt i moment, w którym rozważamy zakup auta.
Trzy czwarte Polaków zachowuje daleko idącą ostrożność w kontaktach z ludźmi. Ponad połowa z nieufnością traktuje nieznane sobie, spotkane po raz pierwszy osoby. Postawa nieufności w kontaktach międzyludzkich nigdy nie była w deklaracjach Polaków tak silna – wynika z badania CBOS.
W ciągu ostatniego roku wzrósł poziom zaufania Polaków wobec rządu, mediów, biznesu oraz organizacji pozarządowych. Mimo to Polska pozostaje jednym z najbardziej nieufnych narodów na świecie – pokazała tegoroczna edycja globalnego raportu Edelman Trust Barometer.
Ziemniaki czy kartofle? Zdecydowanej większości Polaków bliższe jest pojęcie ziemniaka. Niezależnie jednak od stosowanej nomenklatury, sympatię do tych warzyw deklaruje ponad 80% ankietowanych, którzy doceniają ich walory smakowe i kulinarne. Co ciekawe, okazuje się, że jesteśmy prawdziwymi amatorami ziemniaków – aż 82% respondentów twierdzi, że nie byłoby w stanie całkowicie z nich zrezygnować.
Obecnie rzadziej niż dwadzieścia lat temu Polacy zastanawiają się nad sensem swojego życia. Przybyło osób w ogóle nie interesujących się takimi rozważaniami lub po prostu niemających na nie czasu – wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. Obecnie częściej niż przed dwudziestoma laty Polacy nie potrafią jasno określić, co ma dla nich w życiu sens.
Choć wiele osób zachęca do ruchu i przyjemnego wysiłku na rowerze, to nie każdą z nas to przekonuje. A jeśli zamiast wysmuklić łydki, wyrobimy sobie przesadnie umięśnione? Albo po kolejnej wycieczce rowerowej wrócimy z kontuzją kolana i bolącymi plecami? Znajoma koleżanka często wsiada na ulubione dwa kółka, a wciąż ma odrobinę cellulitu. Czy rower na pewno pomaga w uzyskaniu lepszej sylwetki, czy tylko wtedy, gdy zaczniemy ćwiczyć intensywnie?
Lepsze samopoczucie, spalanie pozostałości po zimie, dbałość o serce i mózg czy poprawa wyglądu skóry – to tylko niektóre z efektów jazdy na rowerze. – Nawet rekreacyjna jazda niesie za sobą wiele pozytywnych oddziaływań fizjologicznych – mówi dr Anna Stolecka-Warzecha z AWF w Katowicach i Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej.
Czy polscy rowerzyści jeżdżą w kaskach i jak oceniają stan ścieżek rowerowych w swoich miastach? Ile kilometrów pokonują na rowerze tygodniowo? Z największego w Polsce badania rowerzystów, przeprowadzonego przez Fundację Allegro All For Planet, dowiadujemy się jak naprawdę wygląda rowerowa Polska.
Bułgaria, Grecja, Wyspy Kanaryjskie i Baleary – to kierunki najchętniej wybierane w tym sezonie przez Polaków. Jak informuje TUI Poland, coraz większym zainteresowaniem cieszy się też egzotyka – częściej wybieramy się na wakacje na Dominikanę i do Kenii niż np. do Włoch czy modnej ostatnio Tajlandii.
Głównymi powodami dla których Polacy decydują się zmienić sklep w którym zazwyczaj robią zakupy są atrakcyjna oferta innego sklepu (50%), podwyżka cen produktów w dotychczasowym punkcie sprzedaży (32%) oraz brak zadowalającej oferty promocyjnej (20%). Tylko 1 na 5 badanych rezygnuje ze względu na złe zaopatrzenie sklepu – wynika z raportu „Sieci handlowe oczami Polaków” zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication.
Polacy deklarują większe zainteresowanie historią niż czynili to prawie 30 lat temu – wynika z sondażu zrealizowanego przez CBOS. W rzeczywistości jednak znajomość konkretnych dat istotnych dla dziejów Polski jest obecnie mniejsza niż w roku 1987. Można przypuszczać, że deklaracje zainteresowania historią, mimo braku kompletnej wiedzy, wynikają współcześnie z poprawności społecznej oraz dostępu do nowych technologii, dzięki którym dat nie trzeba pamiętać, ponieważ w każdej chwili można sprawdzić datę dowolnego wydarzenia.
41% Polaków deklaruje, że dla rodziny przeznacza ponad 5 godzin tygodniowo, jednak co piąty przyznaje, że chciałby tego czasu poświęcać jeszcze więcej – wynika z badania Polacy po godzinach”. Dodatkowo, narzekamy na brak czasu na realizację własnych pasji, odpoczynek czy podróże. Co pochłania czas Polaków poza pracą? Ile poświęcają go dla przyjaciół, a ile na obowiązki domowe?