Działania realizowane przez Policję i straże miejskie na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów są niewystarczające w stosunku do faktycznego poziomu zagrożenia tej grupy uczestników ruchu drogowego – alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Zarówno skala, jak i kierunek prowadzonych działań w ograniczonym stopniu wpływały na poprawę poziomu bezpieczeństwa.
Piesi na przejściu bez sygnalizacji świetlnej będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami zarówno w trakcie przechodzenia przez jezdnię, jak dotychczas, jak i stojąc przed przejściem – zdecydował Sejm. Regulacja ma ułatwić życie m.in. osobom starszym, które częstokroć długo oczekują na możliwość przejścia przez pasy.
Zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego, który czeka przed pasami, choć ok. 70 proc. uważa, że należy to zrobić – wynika z pilotażowych badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tylko 2 proc. kierujących pojazdami zatrzyma się przed przejściem, do którego zbliża się pieszy. Kierowcy ustępują natomiast pierwszeństwa pieszym, którzy wchodzą na pasy lub już się na nich znajdują.
Decyzja kierowcy, czy przepuścić pieszego, zależy od tego, kto chce pokonać jezdnię, ale także czy osoba ta stoi, czy jest w ruchu – wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację PZU. Badanie pokazało, że ponad 3/4 kierowców nie zatrzymuje się przed przejściami dla pieszych, na których oczekują przechodnie.
Tylko co dziesiąty odblask spełnia wymagania – wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorcy i konsumenci nie odróżniają ich od gadżetów, które nie zwiększają bezpieczeństwa na drodze.
Stowarzyszenie Akcja Miasto w ramach projektu “Pieszy Wrocław” powołało Społecznego Rzecznika Pieszych. W swoich działaniach skupi się na sprawach transportowych, by chodzenie po Wrocławiu zaczęło być naprawdę wygodne. Będzie też łącznikiem między mieszkańcami a Urzędem Miejskim.
1215 wypadków drogowych mniej, 133 mniej zabitych i o 1762 mniej rannych – tak wynika z podsumowania stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w okresie jesienno-zimowym. 75 procent Polaków posiada odblaski, ale tylko 14 proc. nosi je zawsze, a 41 procent nie nosi ich w ogóle – to z kolei wyniki raportu na temat noszenia materiałów odblaskowych w ramach akcji „Bezpieczny, bo widoczny”. W tym roku Policja ukarała już klikanaście tysięcy pieszych za brak obowiązkowych odblasków.
Podczas minionego weekendu na polskich drogach w 343 wypadkach zginęło 51 osób. Aż 29 z nich stanowili piesi. Są oni bez wątpienia tą grupą użytkowników dróg, która w okresie jesiennym jest szczególnie narażona na niebezpieczeństwo. Najczęściej do wypadków z ich udziałem dochodzi w małych miejscowościach, na terenie zabudowanym, głównie po zmierzchu i w obrębie przejść dla pieszych. Policja apeluje o ostrożną jazdę i noszenie odblasków, zwłaszcza po zmierzchu.