Trzy lata temu ropa Brent kosztowała ok. 110 dol. za baryłkę. Obecnie jest niemal o 60 proc. tańsza. Efekt? Właściciele diesli tylko w zeszłym roku na paliwie zaoszczędzili ponad 1400 złotych, samochodów napędzanych popularną „95” prawie 1,1 tys. zł.
Nawet 1,5 litra mniej paliwa na dystansie 100 kilometrów może spalać samochód, kiedy kierowca jeździ zgodnie z ideą ecodrivingu. Przede wszystkim chodzi o unikanie gwałtownego przyspieszania i hamowania, tak by jazda była jak najbardziej płynna. Nie musimy też jeździć bardzo wolno i unikać włączania radia czy klimatyzacji.
Choć większość z nas wydaje na paliwo niewiele, bo nie więcej niż 300 zł miesięcznie, dużą uwagę zwracamy na to, jaka jest cena paliwa oferowana na danej stacji. Aż 41 proc. z nas na widok kontrolki sygnalizującej brak paliwa nie zatankuje na najbliższej stacji, ale na tej, gdzie znajdziemy najlepszą ofertę – wynika z raportu „Polak w drodze - wydatki kierowców” opublikowanego przez Santander Consumer Bank. Jeśli jesteś aktywnym kierowcą pamiętaj, że nie tylko szukając niskiej ceny, ale też stosując zasady ekonomicznego prowadzenia aut możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy. Rocznie nawet do kilku tysięcy złotych. Oto kilka przydatnych rad, jak jeździć za mniej.
Poprawia się jakość paliw sprzedawanych na stacjach. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,68 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To mniej niż w 2014 r., kiedy nieprawidłowości wyniosły 3,87 proc. Zastrzeżenia częściej dotyczyły oleju napędowego.
Ceny benzyny znowu idą w górę, więc w praktyce za te same pieniądze zatankujemy mniej niż pod koniec ubiegłego roku. Co zrobić, żeby wizyty na stacjach paliw nie przerodziły się w koszmar? Czy możemy zmusić nasze auto do mniejszego spalania, a jednocześnie wciąż czerpać przyjemność z jazdy?
W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 3,87 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. Większość stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyła oleju napędowego. Najgorzej z jakością paliw jest na stacjach w województwach śląskim, małopolskim i opolskim.
Niedotrzymanie parametrów paliwa wpływa negatywnie na pracę silnika – może spowodować wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarię. Naraża to użytkowników na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy. Dlatego inspektorzy Inspekcji Handlowej kontrolują niemal wszystkie rodzaje paliw dostępne na rynku: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa. Aż 4,14 proc. próbek paliw ciekłych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2012 roku nie spełniało norm jakościowych – rok wcześniej było to 2,99 proc. Najgorzej wypadły wyniki oleju napędowego.
Polacy powszechnie uważają, że rok temu za tę samą sumę pieniędzy co dziś można było kupić więcej różnego rodzaju towarów, na ogół też odczuwają wzrost cen poszczególnych produktów - wynika z sondażu zrealizowanego przez CBOS. Zdecydowana większość badanych mówi o podwyżce cen artykułów spożywczych i paliw. Przekonanie o wzroście cen jest wyrażane najrzadziej w odniesieniu do gazet, czasopism i sprzętu elektronicznego, ale nawet w przypadku tych towarów jedynie nieliczni są skłonni przyznać, że ich ceny są dziś niższe niż przed rokiem.
W maju ceny względem ubiegłego roku wzrosły o 5 procent, a żywność podrożała o 9,4 procent - podał Główny Urząd Statystyczny. Ceny paliw poszły w ciągu roku w górę o niemal 12 procent.
Niewiele ponad 3 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2009 roku sprzedawało benzynę i olej napędowy nie spełniające norm jakościowych - rok wcześniej było to 4,2 proc. W przypadku gazu LPG zastrzeżenia dotyczyły zaledwie 0,78 proc. sprawdzonych placówek w porównaniu z 5,81 proc. w roku 2008.