Każdy z nas nie raz miał do czynienia akwizytorami, którzy pukają do naszych drzwi o każdej porze, oferując wszystko począwszy od zapachów do samochodu, poprzez garnki, aż po ubezpieczenia i kredyty. Sprzedawcy chodzą od domu do domu, obiecując wyjątkowo korzystne oferty. Jeśli akurat mamy chwilę, próbujemy być mili, bo taka jest po prostu ich praca. W rzeczywistości w każdej grupie, również wśród ciężko pracujących handlowców mogą zdarzyć się czarne owce. Co zrobić by nie dać się oszukać? Oto kilka porad, które pozwolą uniknąć kłopotów.
Według ostatnich badań prawie połowa polskich seniorów (46%) postrzega sytuację finansową osób po 65. roku życia w Polsce jako złą. Jest to jednocześnie grupa, która najchętniej udziela pomocy materialnej rodzinie i najbliższym. I właśnie dlatego osoby starsze należy edukować, jak nie dać się oszukać i nie narażać domowego budżetu.
Nie ma chyba osoby, która nie byłaby zachęcana do wzięcia udziału w konkursie czy loterii SMS-owej. Decyzja o udziale winna być gruntownie przemyślana. Inaczej niewinnie wysłany SMS może się okazać bardzo kosztownym wydatkiem. Jak chronić się przed przykrymi niespodziankami związanymi z wysyłaniem wiadomości tekstowych na numery specjalne?
Ofiarami niektórych nieuczciwych przedstawicieli handlowych działających w imieniu i na rzecz różnych dostawców usług telekomunikacyjnych dość często padają seniorzy. Co zrobić, aby nie dać się oszukać? O czym pamiętać podczas podpisywania umowy? Odpowiedzi m.in. na te pytania dotyczące usług telekomunikacyjnych można poznać w ramach programu „Ufaj, ale sprawdzaj” organizowanego przez Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
W mediach często pojawiają się informacje o oszustach SMS-owych, którzy wyłudzają od odbiorców nie tylko pieniądze z wiadomości zwrotnych, ale również dane i hasła np. do kont bankowych. Jak rozpoznać, czy SMS jest oszustwem, na co zwracać uwagę i jak reagować na fałszywe wiadomości wyjaśnia Daniel Zawiliński, ekspert z Platformy SerwerSMS.pl.
Operatorzy telefonii komórkowej ostrzegają przed oddzwanianiem na nieznane numery o niestandardowej długości. Od pewnego czasu na telefony przychodzą połączenia z numerów z prefiksami różnych egzotycznych krajów. Często połączenia te mają miejsce późno w nocy lub nad ranem.
Sprzedaż bezpośrednia (akwizycja) bardzo często adresowana jest do osób powyżej 60 roku życia – twierdzi UOKiK. Istotą takiej formy sprzedaży jest osobisty kontakt sprzedawcy-akwizytora z potencjalnym nabywcą, zazwyczaj w domu klienta, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej w miejscach wybranych przez sprzedającego np. w wynajętych salach w hotelach, sanatoriach, restauracjach, domach kultury lub podczas wycieczek turystyczno-religijnych. W celu wywołania potrzeby zakupu oferowanego towaru akwizytorzy stosują też wiele technik manipulacji mających przekonać potencjalnych klientów do zakupu. Poznanie tych technik może uratować przed niechcianymi zakupami i popadnięciem w finansowe tarapaty.
Czy chodzi o e-mail z nieznanego mężczyzny z innego kontynentu proszącego o wsparcie dla jakiejś organizacji charytatywnej, czy też propozycję „intratnego" zakupu złożoną przez niezbyt solidnego sprzedawcę - młodzi i starsi ludzie dają sie „nabrać" o wiele łatwiej niż osoby w średnim wieku.
Ofiarami nieuczciwych firm sprzedających za pomocą akwizytorów, również podczas atrakcyjnych, często bezpłatnych wycieczek, dość często padają seniorzy. Sprawę postanowił zbadać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kontrolując 34 firmy sprzedające towary za pomocą akwizytorów. Nieuczciwe praktyki stosowali niemal wszyscy. Uniemożliwianie konsumentom odstąpienia od umowy, trudna do odczytania przez seniorów czcionka, nieprecyzyjne koszty windykacyjne – to niektóre z praktyk akwizytorów zakwestionowanych przez UOKiK.
Właściciel Amber Gold ma już oficjalnie postawione zarzuty. Gdańska prokuratura okręgowa zarzuca Marcinowi P. prowadzenie działalności bankowej bez wymaganej prawem licencji oraz podrobienia dokumentu w celu wyłudzenia poświadczenia nieprawdy. Sprawa Amber Gold może mieć również znacznie szerszy finał - możliwe są zmiany w prawie, utrudniające działanie oszukańczych parabanków.
Przed zbliżającymi się wakacjami w internecie pojawia się coraz więcej propozycji wynajmu kwater, kuszących często atrakcyjnymi cenami. Wśród prawdziwych okazji pojawiają się niestety także fikcyjne oferty, obliczone na oszukanie klienta.
W Polsce żyje ponad 7,5 mln osób powyżej 60. roku życia – wynika z danych GUS. To właśnie do tej grupy konsumentów kierowane są oferty zachęcające do tzw. zakupów poza lokalem przedsiębiorcy – od akwizytora, czy na specjalnych pokazach. Seniorzy korzystający z tego rodzaju zakupów bywają często wprowadzani w błąd – akwizytorzy zachwalają towary, reklamując ich zdrowotne właściwości, gdy w rzeczywistości są to produkty relaksacyjne, nie informują o prawie odstąpienia od umowy czy nakładają uciążliwe formalności przyjmując zwroty wyłącznie w swoich biurach. Dlatego też firmom prowadzącym tego typu działalność często przygląda się Urząd Ochrony konkurencji i Konsumentów.
Za pośrednictwem poczty elektronicznej lub na stronach internetowych trafiają do nas reklamy, kuszące szybką i łatwą pożyczką gotówkową. Jeśli w reklamie takiej nie ma podanych warunków, zaś żeby czegokolwiek więcej się dowiedzieć, należy wysłać zapytanie z danymi osobowymi - możemy mieć do czynienia z oszustwem.
Oszuści wymyślili nową metodę wyłudzania pieniędzy - ostrzegają policjanci z komendy głównej. Zaczyna się niewinnie, od puszczenia pojedynczego sygnału na telefon komórkowy. Osoba oddzwaniająca na wskazany numer nie wie, że wykonuje drogie połączenie typu Premium, którego stawka wg cennika jest bardzo wysoka. W ten sposób oszuści jednorazowo mogą wyłudzić kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych.
Zawyżone rachunki, oszukiwanie na składnikach, dania z mrożonek, przeterminowane produkty - zastrzeżenia wzbudziło blisko 80 proc. punktów gastronomicznych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK. Najlepiej sytuacja wygląda w barach mlecznych i fast foodach, najgorzej – w miejscowościach, gdzie spędzamy wakacje i ferie.