Stosunek Polaków do ZUS w dużej mierze określa usytuowanie na linii kierunku przepływu pieniędzy – wynika z badania CBOS. Wśród odprowadzających składki przeważają oceny negatywne, natomiast wśród beneficjentów otrzymujących emerytury i renty – pozytywne. Dobrym ocenom ZUS sprzyja też osobisty kontakt z jego placówkami oraz pozytywne opinie o jakości obsługi klientów przez tę instytucję.
Polacy coraz bardziej krytycznie oceniają naszą służbę zdrowia. W skali od 1-10, ocena ta wynosi 2,6 pkt. w stosunku do 2,9 pkt. w ubiegłym roku. Jest to najsłabszy wynik ze wszystkich badanych państw. Dodatkowo aż 41% Polaków zrezygnowało w ostatnim roku z usług medycznych z powodu problemów finansowych – to wyniki badania Health Barometer 2012 przeprowadzonego przez Europ Assistance oraz Cercle Sante.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest coraz lepiej oceniany. Zadowolenie z jakości obsługi w ZUS jest większe niż w innych urzędach, a dorównują mu tylko urzędy samorządowe. Takie wnioski płyną z drugiej fali badań przeprowadzonych przez pracownię Millward Brown SMG/KRC, a współfinansowanych przez Unię Europejską.
Internet jest z każdym rokiem coraz istotniejszym źródłem wiedzy oraz opinii o produktach czy usługach. Informacje zamieszczane przez klientów w sieci są rekomendacją do wybrania danej firmy. Jak wynika z badań przygotowanych pod koniec lutego przez instytut badania opinii Homo Homini, aż 15 proc. klientów banków sprawdza opinię o instytucji finansowej w sieci, zanim zdecyduje się skorzystać z jej usług.