1 września 2011 r. zniesiony został obowiązek posiadania NIP dla osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są płatnikami składek ubezpieczeniowych. Numer NIP będą musiały jednak posiadać osoby, które zdecydują się na legalne zatrudnienie na przykład niani albo ogrodnika na umowę-zlecenie.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że w kontaktach z urzędem skarbowym posługujemy się nadanym numerem NIP. Tymczasem, od 1 września 2011 r. oprócz NIP, identyfikatorem podatkowym stał się PESEL.
NIP wychodzi z użytku jako identyfikator osoby ubezpieczonej w ZUS. Pozostaje natomiast podstawowym identyfikatorem płatnika składek. Od 1 września 2011 r. uległ zmianie zakres danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej, podawany w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Od 1 stycznia 2012 r. zostanie zniesiony obowiązek posiadania NIP przez osoby nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące podatnikami podatku VAT. Osoby takie posługiwałyby się tylko numerem PESEL - zdecydował rząd.
Każda korespondencja dotycząca spraw związanych z emeryturami z nowego systemu powinna zawierać dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej czyli m.in. numery PESEL i NIP. W przypadku braku identyfikatorów ZUS nie ma prawa udzielić informacji.
Osoby, które wymieniły dowody osobiste, są zobowiązane do poinformowania o urzędu skarbowego o zmianie danych.