Większość Polaków opowiada się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa, nie zaś z abonamentu lub innej opłaty wnoszonej bezpośrednio przez obywateli – wynika z badania CBOS. Na ogół aprobowana jest funkcjonująca obecnie praktyka pozyskiwania przez publiczne radio i telewizję pieniędzy z emisji reklam. Pomysł wprowadzenia – zamiast dotychczasowego abonamentu – nowej opłaty audiowizualnej, którą zobowiązane byłyby płacić gospodarstwa domowe niezależnie od tego, czy posiadają radio lub telewizor, częściej spotyka się ze sprzeciwem niż aprobatą.
Dziś program II Polskiego Radia zaprzestał na jeden dzień emitowania swoich audycji. W ten sposób radiowcy chcą zaprotestować przeciwko dramatycznemu spadkowi finansowania misji programu. Na antenie przez 24 godzony podawany będzie jedynie komunikat o prowadzonej akcji protestacyjnej oraz Warszawianka i śpiew ptaków.
Rzecznik Praw Obywatelskich Janusz Kochanowski opublikował w „Rzeczpospolitej” artykuł, w którym krytykuje system pobierania przez państwo abonamentu radiowo – telewizyjnego.