Mniej wypadków drogowych oraz spadek liczby zabitych i rannych osób - tak przedstawia się bilans bezpieczeństwa na polskich drogach w lipcu. Według wstępnych danych, w wypadkach zginęło o 32 osoby mniej, niż w lipcu 2014 r. Spadła także liczba wypadków – o 542 oraz liczba osób rannych – o 752.
Straże miejskie i gminne tracą prawo do używania fotoradarów - zdecydował Sejm. Wyższe będą również mandaty za przekroczenie prędkości. Będą one powiązane z wysokością średniego wynagrodzenia za ubiegły rok. Recydywiści zapłacą więcej, tak samo przekraczający predkość w obszarze zabudowanym.
Upoważnienie ministra do określenia w rozporządzeniu sposobu operowania przez Inspekcję Transportu Drogowego obrazami i danymi z fotoradarów jest niezgodne z Konstytucja - uznał Trybunał Konstytucyjny. Ze skargą wystapiła Rzecznik Praw Obywatelskich, która wskazywała, że zagadnienia takie mogą być regulowane jedynie drogą ustawową.
Parlamentarzyści, GIODO, prezes IPN, rzecznik praw dziecka, sędziowie oraz prokuratorzy będą mogli być ukarani mandatami za wykroczenia drogowe - Sejm zmienił szereg ustaw, umożliwiając osobom objętym dotychczas immunitetem przyjecie mandatów.
Tylko w ubiegłym roku kierowcy w Polsce doprowadzili do 492 wypadków przez wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle. W tych zdarzeniach poniosło śmierć 25 osób, a 707 zostało rannych – wynika z policyjnych danych. Statystyki ma poprawić wprowadzenie specjalnych rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle.
Spada liczba wypadków, ofiar oraz rannych na polskich drogach. Policja podsumowała pierwszy miesiąc od wprowadzenia nowych, surowych przepisów ruchu drogowego. Kierowcy, którzy przekroczą dozwoloną prędkość w obszarze zabudowanym o więcej niż 50 km/h tracą prawo jazdy na 3 miesiące. Nowe przepisy wprowadziły także surowe i nieuchronne kary finansowe dla pijanych kierowców.
Minął kolejny długi weekend. Od środy do niedzieli doszło do 444 wypadków, w których zginęło 46 osób, a 533 zostały ranne - podaje policja. Funkcjonariusze zatrzymali 1619 nietrzeźwych kierujących. Te dane, jeśli chodzi o liczbę wypadków, rannych i nietrzeźwych kierujących, są mniejsze od tych z analogicznego okresu ubiegłego roku.
Z policyjnych danych wynika, że przez pierwsze dwa tygodnie od momentu wejścia w życie przepisu dotyczącego zabierania prawa jazdy tym kierowcom, którzy dopuszczą się przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h (od 18 do 31 maja), dokument ten utraciło aż 1217 kierowców. Sprawne egzekwowanie przepisu przez funkcjonariuszy oraz obawa przed utratą prawa jazdy przez kierowców już zaczęły przekładać się na poprawę bezpieczeństwa.
1215 wypadków drogowych mniej, 133 mniej zabitych i o 1762 mniej rannych – tak wynika z podsumowania stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w okresie jesienno-zimowym. 75 procent Polaków posiada odblaski, ale tylko 14 proc. nosi je zawsze, a 41 procent nie nosi ich w ogóle – to z kolei wyniki raportu na temat noszenia materiałów odblaskowych w ramach akcji „Bezpieczny, bo widoczny”. W tym roku Policja ukarała już klikanaście tysięcy pieszych za brak obowiązkowych odblasków.
Wielu z nas z utęsknieniem czekało na długi majowy weekend. To przecież doskonała okazja, aby spędzić czas gdzieś poza miastem. Zwykle to auto będzie naszym głównym środkiem transportu w czasie tego krótkiego wypoczynku. O czym należy pamietać przed wyjazdem na majówkę?
Podpisując wystawiony przez policjanta mandat, potwierdzamy, że doszło do naruszenia przepisów ruchu drogowego. O takim zdarzeniu chciałoby się szybko zapomnieć, ale wrzucenie mandatu na dno szuflady nie jest dobrym pomysłem. Sprawa w ten sposób nie rozwiąże się sama, a o niezapłaconą należność upomni się Urząd Skarbowy.
Żyjemy w nieustannym biegu, stąd wielu z nas w czasie jazdy samochodem sięga po telefon komórkowy, choć grozi za to mandat. Często nie zdajemy sobie sprawy, że telefon komórkowy może mieć podobny wpływ na kierowcę jak alkohol. Zaangażowani w rozmowę telefoniczną mamy wolniejszą reakcję, obniżamy swoją czujność na drodze. By jeździć bezpiecznie nie trzeba jednak wcale rezygnować z telefonu komórkowego w aucie.
Fotoradary za założenia mają prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa na naszych drogach. Dla wielu są raczej sięganiem rządu do kieszeni kierowców, aby zwiększyć wpływy do budżetu. Ile i gdzie jest w naszym kraju najwięcej fotoradarów i czy faktycznie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach?
W chwili, gdy podpisujemy wystawiony przez policjanta mandat, potwierdzamy, że naruszyliśmy przepisy ruchu drogowego. Wysokość mandatu jest oczywiście zależna od rodzaju popełnionego przez kierowcę wykroczenia. Co jednak, gdy nie zgadzamy się z decyzją funkcjonariusza? Czym skutkuje odmowa przyjęcia mandatu i kiedy jest to możliwe?
Mandatu nie otrzymamy już z zamaskowanych fotoradarów straży miejskiej, gdyż muszą być one ustawiane w widocznych miejscach. Szare i słabo widoczne fotoradary wymieniane są już na żółte, które można zauważyć z daleka. Jednak w dalszym ciągu można dostać mandat z ukrycia. Jak? Za sprawą pojazdów nieoznakowanych drogówki, Inspektoratu Transportu Drogowego oraz straży gminnych.