Seniorzy należą do grupy częstych klientów różnych instytucji finansowych, w tym firm pożyczkowych. Zazwyczaj są też sumienni i w porę płacą swoje zobowiązania. Niestety, bywa i tak, że liczba i kwoty pożyczek przekraczają możliwości spłacania. Jak uniknąć takiej sytuacji? Na co zwracać uwagę przy gospodarowaniu pieniędzmi? Czy istnieje "dobra pożyczka dla seniora"?
Osoby korzystające z usług finansowych, czy to oferowanych przez tradycyjne banki, czy parabanki, zyskały silniejszą pozycję. Uregulowany został sposób rozpatrywania reklamacji, a także ograniczone nieuzasadnione opłaty związane z udzielaniem pożyczek, a to za sprawą wejścia w życie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.
Większe bezpieczeństwo klientów parabanków, niższe koszty zaciąganych przez nich pożyczek i kredytów - to cele przyjętej przez Sejm tzw. ustawy antylichwiarskiej. Ma ona wyeliminować nieuczciwe praktyki stosowane przez firmy udzielające kredytów i pożyczek konsumenckich, które nie muszą mieć zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności. Chodzi o praktyki pobierania nadmiernych, nieuzasadnionych opłat związanych z udzieleniem i obsługą pożyczki.
Nieuczciwa reklama, pomijanie istotnych informacji w ofercie i umowie, wygórowane opłaty przygotowawcze i windykacyjne, utrudnianie odstąpienia od umowy – to najczęstsze zagrożenia, na jakie narażeni są konsumenci pożyczający pieniądze od firm pożyczkowych.
Zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek tzw. „chwilówek” oraz z korzystania z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa – to główny cel kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.
Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policja i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - to właśnie te instytucje połączyły swoje siły, by wspólnie ostrzegać Polaków przed praktykami lichwiarskimi. Dziś startuje kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.