Nowe badania dają kolejny powód do tego, by zachęcać młodych do dłuższego pozostania w szkole, a starszych do realizacji idei kształcenia ustawicznego - odkryto, że dłuższa edukacja jest związana z dłuższym życiem.
97-letni Australijczyk otrzymał tytuł magistra nauk medycznych na Southern Cross University i zyskał miano najstarszego „świeżo upieczonego" absolwenta studiów II stopnia.
Rozpowszechnione przekonania mają znaczną siłę, a sprzeczne z nimi nowe ustalenia często nie odznaczają się dostateczną siłą przebicia, w efekcie mity dotyczące starzenia się mózgu cieszą się dużą popularnością. Poniżej kilka przykładów opinii tego rodzaju.
Osoby starsze mogą skutecznie uczyć się języków obcych. Podczas gdy takie stwierdzenie jest dla jednych oczywiste, u innych wzbudza zdziwienie. Wciąż silny jest stereotyp, zgodnie z którym dojrzały wiek wiąże się z trudnościami w przyswajaniu nowej wiedzy. Niesłusznie, o czym przekonują zarówno uczeni, jak doświadczenie kolejnych seniorów uczęszczających na kursy językowe.
87-latek został najstarszą osobą, która otrzymała dyplom na Florida International University. Staruszek zrobił doktorat. Richard Smith ukończył FIU ze stopniem doktora jako najstarszy student w historii. - Jestem bardzo szczęśliwym człowiekiem - powiedział po rozdaniu dyplomów.
90-letni Menahem Henri Hager może zasadnie powiedzieć, że jego życie to prawdziwa przygoda. Swoje ciekawe dzieje teraz wzbogacił o uniwersytecki tytuł.
Powstał Parlamentarny Zespół ds. Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Przewodniczącym Zespołu został Poseł Michał Szczerba. Zespól zamierza działać na rzecz rozwoju Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Polsce, budować ich pozytywny wizerunek jako ważnych centrów kształcenia ustawicznego oraz aktywności obywatelskiej.
Premier spotkał się w Szczawnicy ze słuchaczami uniwersytetów trzeciego wieku. Donald Tusk zapewnił, że rząd będzie szukał takich rozwiązań, które umożliwią pokoleniu 50+ większą aktywność zawodową.
Często powtarzane i rozpowszechniane przekonania wydają się być prawdziwe, jednym z przystosowań umysłu jest bowiem internalizowanie i branie za pewnik tego, co stale utrwalane. Tymczasem prawda może być zupełnie inna. Warto zweryfikować popularne mniemania na temat możliwości naszych umysłów i sposobów ich funkcjonowania.
99-latek ustanowił rekord stając się najstarszym "świeżo upieczonym" absolwentem college'u. Leo Plass porzucił studia w 1932 roku, gdy miał zaledwie 20 lat. Teraz, w wieku 99 lat, ten sędziwy mieszkanie Oregonu skończy studia otrzymując stopień naukowy na Eastern Oregon University. Dzięki temu wyczynowi ustanowił rekord świata - stał się najstarszym absolwentem.
82-latek z Chin w praktyce realizuje powiedzenie, że na naukę nigdy nie jest za późno. Mimo sędziwego wieku, postanowił udać się na studia.
Każdy element ludzkiego organizmu wymaga troski. Nie inaczej jest w przypadku mózgu. Ponieważ średnia długość życia wydłuża się, otępienie staje się bardziej powszechne. Badania Laury Fratiglioni, szwedzkiej naukowiec, wykazały, że każdy może zminimalizować ryzyko zachorowania.
Uczenie się nie może być uznane za coś, co następuje tylko w „przygotowawczej" części życia do zawodowych obowiązków. Zgodnie z porzekadłem „kto stoi w miejscu, ten się cofa", dziś koniecznością jest kontynuacja nauki przez całe życie dla kariery i sukcesu osobistego. Poza tym, uczenie się przestało być przykrym obowiązkiem - obecnie ludzie po prostu chcą wiedzieć więcej i dokształcają się dla zabawy i satysfakcji, jaką daje wiedza.
Opóźnienie pojawienia się objawów demencji jest możliwe dzięki odpowiedniemu treningowi. Mózg zaczyna się kurczyć od około 20 roku życia, ale - jakkolwiek brzmi dość poważnie - nie oznacza to nieuchronnej utraty bystrości umysłu. Mózg jest w stanie adaptować się także u osób w podeszłym wieku lub tych, którzy doświadczają pierwszych oznak demencji.
W dniach 11 i 12 marca 2011 roku w Lesznie odbyło się I Forum Wielkopolskich UTW. Było to już czwarte spotkanie kadry zarządzającej UTW w Wielkopolsce, które od tego roku przyjęło nazwę Forum. Uczestniczyło w nim 20 UTW z województwa, a najważniejszym jego osiągnięciem było podpisanie porozumienia o współpracy Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Wielkopolsce.