Czy mam już „z górki?" Takie pytanie nierzadko pojawia się wśród pracowników powyżej 50-tego roku życia. Powszechnym uprzedzeniem jest to, że wydajność i tolerancja na stres osób starszych słabnie. Tymczasem osoby z grupy 50+ mogą skutecznie poprawić swoją sprawność umysłową, pewność siebie, odporność psychiczną i samopoczucie.
Aktywność fizyczna i umysłowa, w tym prace domowe, ćwiczenia i wizyty u rodziny oraz przyjaciół, mogą pomóc zmniejszyć ryzyko demencji. Przyjrzano się efektom tych działań, a także aktywnościom umysłowym i korzystaniu z urządzeń elektronicznych u osób zarówno z wyższym genetycznym ryzykiem demencji, jak i bez niego.
Ludzki mózg uczy się cały czas, a co najważniejsze, jest do tego stworzony. Z kolei zaniedbany nie rozwija się i podupada na zdrowiu. Dlatego należy dbać o dostarczanie mu wyzwań i na przykład rozpocząć naukę nowego języka, szczególnie w starszym wieku. To potwierdzone działanie prewencyjne przed demencją.
Niedawno zaczął się nowy rok akademicki i studenci na nowo zaczęli oblegać biblioteki. Wśród nich są także seniorzy uczący się na Uniwersytetach Trzeciego Wieku - ta forma poszerzania kulturalno-intelektualnych horyzontów wśród ludzi dojrzałych i starszych jest w Polsce coraz powszechniejsza. I słusznie. Im dłużej się uczysz, tym większe masz szanse na długowieczność.
Ludzie, którzy nie zaprzestają nauki po opuszczeniu szkolnych murów, cieszą się lepszym zdrowiem, później doświadczają objawów zaburzeń poznawczych i po prostu łatwiej im się żyje. Nic dziwnego zatem, że idea kształcenia ustawicznego dotarła pod strzechy. Dziś nikogo nie trzeba przekonywać, że warto się uczyć. Zobacz, co o edukacji sądzili słynni ludzie - oto najpopularniejsze cytaty dotyczące kształcenia.
Interdyscyplinarny, naukowy i ogólnopolski charakter Miała konferencja, która w poniedziałek 21 września zainaugurowała pierwszą w Polsce edycję „Dni Gerontologii”, podzieloną na część wykładową oraz wizyty studyjne w dwunastu organizacjach senioralnych Wrocławia.
W najbliższy poniedziałek we Wrocławiu rozpoczynają się Dni Gerontologii - konferencja naukowa i prezentacja dobrych praktyk edukacyjnych seniorów. Uczestnicy konferencji będą rozmawiać na temat poszukiwania optymalnego modelu starzenia się, który uwzględniałby zarówno dorobek wynikający z dobrych praktyk, jak i obszaru naukowo – badawczego.
"Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekonany o szczególnym znaczeniu świadectwa życia, misji i osiągnięć profesor Haliny Szwarc oraz wyjątkowej roli Uniwersytetów Trzeciego Wieku we współczesnej Polsce i ich znaczeniu dla edukacji i aktywności społecznej osób starszych, oddaje hołd profesor Halinie Szwarc" – czytamy w przyjętej dziś uchwale.
W Polsce działa już 500 Uniwersytetów Trzeciego Wieku, które skupiają ponad 150 tys. słuchaczy. W tym roku uniwersytety otrzymały 2,5 mln zł w ramach programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych (ASOS) przygotowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Powszechność wykształcenia wyższego to domena obecnego pokolenia 20-30-latków. W przypadku starszych roczników ukończone studia ma znacznie mniej osób. Właśnie do nich - do osób po czterdziestce (i starszych) - kierują swoją ofertę niektóre wyższe uczelnie.
Małgorzata Kalicińska, autorka popularnej powieści „Dom nad Rozlewiskiem”, została ambasadorką ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej propagującej ideę aktywności zawodowej osób w wieku 50+. - W wieku dojrzałym czas jest naszym sprzymierzeńcem! Trzeba mieć odwagę i cierpliwość oraz dozę determinacji do działani - podkreśla pisarka.
Mózg może pozostać sprawny do późnej starości. Po prostu ciągle musi mieć jakieś wyzwania.
W Polsce, wśród osób w wieku od 55 do 64 lat, w kursach i szkoleniach mogących podwyższyć ich kompetencje zawodowe, bierze udział mniej niż 1% osób. W Europie niemal pięć razy więcej. Tymczasem idea lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie może stać się remedium na problemy 50-latków obawiających się utraty pracy.
Podjęte zostały kolejne badania unijne nad znaczeniem uczenia się przez całe życie i jego wpływem na zatrudnienie. Dotychczasowe badania nie przyniosły wielu danych o sposobie budowania kapitału ludzkiego przez osoby prywatne, przedsiębiorstwa i podmioty publiczne w Europie za pomocą uczenia się przez całe życie. Aby to zmienić, 25 naukowców podjęło prace nad projektem LLLight'in'Europe, który otrzyma 2,65 mln EUR ze środków Siódmego Programu Ramowego (7PR) na rzecz badań naukowych i rozwoju technologicznego (BRT).
Polacy są postrzegani jako naród pracowity i gotowy do poświęceń. Gdzie szukamy pracy, ile razy zmieniamy miejsce zatrudnienia i co jesteśmy w stanie zrobić dla dobrze płatnej posady?