10 stycznia 2017 roku w życie wejdą nowe przepisy, które uproszczą i przyspieszą rozstrzyganie sporów pomiędzy klientem a sprzedawcą. Ustawa narzuci na przedsiębiorców wymóg informowania konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia konfliktu. Mediacjami zajmą specjalnie powołane w tym celu organy przy UOKiK. Nowe prawo jest korzystne nie tylko dla konsumentów, lecz także dla biznesu, bo pozwoli uniknąć kosztownych postępowań w sądzie i strat wizerunkowych.
W ciągu zaledwie 1,5 roku w Polsce ogłoszono bankructwo około 4,5 tysiąca osób. To efekt zmian w prawie i bardziej dostępnej upadłości konsumenckiej. Co ciekawe, na sześć miesięcy przed ogłoszeniem upadłości ponad 40 procent konsumentów było już notowanych w Krajowym Rejestrze Długów. Ich zadłużenie przekraczało wówczas 45 milionów złotych. Najmłodszy miał 22 lata, najstarszy 85.
isko 3 tys. osób ogłosiło upadłość konsumencką w ciągu 9 miesięcy 2016 roku. To ponad dwa razy tyle co w analogicznym okresie ubiegłego roku, choć chętnych jest znacznie więcej. Sądy mają jednak coraz więcej pracy z rozpoczętymi już postępowaniami upadłościowymi, dlatego czas od wpłynięcia nowych wniosków do ich rozpoznania wydłuża się.
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na ocenę banków w wymiarze reputacji i zaufania jest osobiste doświadczenie konsumenta – wynika z badania „Reputacja polskiego sektora bankowego 2016” zrealizowanego w marcu przez TNS Polska. Polacy mają na ogół pozytywne osobiste doświadczenia w relacjach z bankami i to one w największym stopniu determinują społeczną ocenę banków.
W Polsce występuje pięć podstawowych typów konsumentów informacji prasowych: Uppies, Ciekawi Świata, Nowocześni Tradycjonaliści, Rozrywkowi i Oldschoolowcy. Grupy odbiorców informacji zostały zdefiniowane w raporcie pt. „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne”, który przedstawia nawyki czytelnicze Polaków. Sprawdź, który z nich charakteryzuje Ciebie.
Od początku roku do końca września ponad 1300 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Wśród składających wnioski dominują osoby tuż po rozwodzie lub w trakcie rozwodu oraz bezrobotni i emeryci.
Coraz więcej Polaków spędza wakacje w zagranicznych kurortach, ciesząc się słońcem, czystą wodą i wspaniałym hotelem. A co, jeśli okaże się, że nasze wakacje nie wyglądają jak na zdjęciach z katalogu? Jak wtedy dochodzić swoich praw?
Okres wakacyjny zachęca do dokładniejszego przyjrzenia się tematyce reklamacji imprezy turystycznej. Zyskują one coraz większą popularność, jednak świadomość praw korzystającego z takiej formy wypoczynku wciąż jest niska. Niezależnie od ceny wycieczki i trybu jej zakupienia biuro podróży zobowiązuje się dostarczyć nam pełnowartościową usługę. Jeżeli organizator nie wywiąże się z umowy i nie zapewni warunków, jakie obiecał w umowie, mamy możliwość złożenia reklamacji imprezy turystycznej.
Na kilka dni przed końcem minionego roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Zmiany, które znalazły się w nowych przepisach spodobają się zapewne wielu kupującym, ale przyjdzie na nie trochę poczekać. Stare prawo zostanie bowiem z nami na jakiś czas.
W tym roku, 25 grudnia 2014 r., wejdą w życie nowe przepisy regulujące stosunki pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadzi poważne zmiany do kodeksu cywilnego oraz zastąpi dotychczasowe przepisy, dając wiele przywilejów konsumentom. Marcin Paczewski i Mateusz Jan Stańczyk, prawnicy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, wskazują 10 kluczowych zmian, które wprowadzają nowe przepisy.
Według danych GUS liczba klientów telefonii komórkowej we wrześniu 2013 wyniosła 56 mln. Oznacza to, że wielu Polaków używa na co dzień więcej niż jednej karty SIM (np. prywatna i służbowa). W parze ze sprzedażą usług telekomunikacyjnych idą zakupy telefonów komórkowych. Gdzie i na jakich zasadach najlepiej kupić telefon? U operatora telefonii komórkowych, a może w sklepie tradycyjnym lub internetowym?
Wielu z nas uważa umowy za długie, nieczytelne i skomplikowane. Pewnie z tego powodu, co piąty Polak rzadko lub wcale nie czyta umowy przed jej podpisaniem, chociaż aż 43 procent z nas deklaruje, że zapoznaje się z treścią dokumentu przed jego parafowaniem – wynika z badania GfK Polonia przeprowadzonego na zlecenie portalu Zafinansowani.pl.
Jak mówi pewien przebój z popularrnego filmu świątecznego, "Gwiazdka jest wszędzie". Z głośników w centrach handlowych radośnie rozbrzmiewają zachęcające do zakupów utwory. Promocje, rabaty, wyprzedaże poprzednich kolekcji widoczne są już na każdym kroku. To właśnie te czynniki zachęcają nas do często niekontrolowanych zakupów. Niestety gdy już dotrzemy do domu, zdarza się, że zakupiony przez nas produkt nie jest w pełni sprawny, uszkodzony lub po prostu nie działa. Co w takiej sytuacji może zrobić konsument? Oto kilka prostych porad.
Od 1 listopada na sprzedawanych w Polsce oponach pojawią się obowiązkowe oznaczenia informujące o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Wymogi te będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej.
Choć Komisja Nadzoru Finansowego przed Amber Gold ostrzegała już od dawna, o firmie zrobiło się głośno dopiero kilka tygodni temu w kontekście problemów finansowych linii lotniczych OLT Express. Po fiasku związanym z zamknięciem działalności posypały się roszczenia klientów chcących odzyskać powierzone pieniądze. Jak teraz wygląda sytuacja poszkodowanych i czy mają szanse na zwrot zainwestowanych funduszy?