Starsi kierowcy, u których niedawno zdiagnozowano migrenę, są trzy razy bardziej narażeni na wypadki samochodowe. Z kolei seniorzy, którzy miewali migreny w przeszłości, nie byli uczestnikami wypadków częściej niż osoby nigdy nie cierpiące na tę dolegliwość, mówią eksperci z Uniwersytetu Kolorado.
Kierowcy, którzy ukończyli 60 lat płacą za ubezpieczenie OC mniej niż przedstawiciele pozostałych grup wiekowych. W październiku 2018 r. średnia cena obowiązkowej polisy kosztowała ich 624 zł i była tym samym o 17% niższa od średniej składki w kraju.
Młodzi kierowcy spowodowali w ubiegłym roku najwięcej wypadków drogowych. Najrzadziej wypadki powodują seniorzy. Niestety starsi ludzie najczęściej też giną w wypadkach.
Dobrego kierowcę cechuje nie tylko świetna koordynacja oraz opanowanie techniki jazdy, ale przede wszystkim spostrzegawczość i dobra jakość widzenia. Niestety wielu kierowców bagatelizuje swoje problemy ze wzrokiem, a niekiedy nawet nie zdaje sobie sprawy z ich występowania. Czy współcześnie zaburzenia widzenia blokują nam możliwość odpowiedzialnego kierowania pojazdami?
Raport Komendy Głównej Policji wskazuje, że w 2016 roku 86% wypadków na drodze wydarzyło się z winy kierowców. Najczęstszym powodem było niedostosowanie prędkości do warunków. To jednak nie jedyny z grzechów kierujących pojazdami. Jakie inne nawyki mogą stać się przyczyną wypadku?
Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużenie okresu przedawnienia karalności wykroczeń przewiduje podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa, wprowadzająca zmiany w Kodeksie karnym, Kodeksie wykroczeń, Kodeksie postępowania karnego, Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia oraz w Prawie o ruchu drogowym. Regulacje wymierzone są w kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na polskich drogach.
Od 24 kwietnia Ministerstwo Cyfryzacji udostępni nową usługę, która umożliwi kierowcom sprawdzenie liczby punktów karnych bez potrzeby udawania się na komendę policji. Jedyne, co będzie wymagane, to założenie Profilu Zaufanego (eGO), ale i to w przypadku większości użytkowników da się to załatwić przez internet.
Pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo w każdym przypadku. Tramwaj, autobus albo samochód muszą przepuścić policję, straż pożarną karetkę, czy inny pojazd uprzywilejowany (np. kolumnę rządową) które jadą z włączonymi sygnałami świetlnymi oraz dźwiękowymi. Niestety nie wszyscy kierowcy wiedzą jak się zachować na drodze, gdy widzą taki samochód. Policja przypomina, że należy umożliwić przejazd takim pojazdom np. zjeżdżając na bok. Kierowcy powinni zachować przede wszystkim spokój - nie hamować gwałtownie i nie blokować drogi.
Od stycznia tego roku straż miejska i straż gminna nie mogą przeprowadzać kontroli fotoradarowych. Kierowcy z pewnością poczuli dużą ulgę, ponieważ – jak się powszechnie uważa – głównym celem stosowania fotoradarów przez te służby było „zarabianie” pieniędzy. Tylko w 2015 r. dzięki zdjęciom z fotoradarów wystawiono 750 tys. mandatów na sumę ponad 130 mln zł. Czy jednak zmiana przepisów nie odbiła się negatywnie na naszym bezpieczeństwie?
W związku z podniesieniem płacy minimalnej do 2000 zł w 2017 roku wzrosną kary za brak obowiązkowej polisy OC dla kierowców. Właściciele samochodów osobowych od stycznia płacić będą nawet 4000 zł.
Od początku ubiegłego roku kierowcy zmuszeni są sięgać głębiej do kieszeni płacąc za OC swojego auta. Skoro zakres obowiązkowego dla wszystkich zmotoryzowanych ubezpieczenia pozostaje niezmienny, to dlaczego płacimy więcej?
Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużenie okres przedawnienia karalności wykroczeń przewiduje projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nowe przepisy wymierzone są w skrajnie nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na drogach, a ich ofiarami są niejednokrotnie dzieci.
Według informacji płynących z Komendy Głównej Policji najczęściej wystawiane mandaty dotyczą przekraczania dozwolonej prędkości oraz za wykroczenie względem pieszych. Najnowsze badania pokazały, że prowadzący pojazdy znają zaledwie 79 proc. znaków drogowych. Innym zdefiniowanym problemem jest nagromadzenie zbyt dużej ilości znaków w jednym miejscu.
Dwie trzecie rowerzystów to kierowcy samochodów – wynika z największego w Polsce badania opinii rowerzystów. W ramach badania swoje opinie wyraziło już ponad 20 tysięcy użytkowników dwóch kółek. Dzisiejszy Europejski Dzień Bez Samochodu to okazja, by zwrócić uwagę, na to jak wiele łączy rowerzystów i kierowców.
Aż 92% Polaków stwierdza, że zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze. Co drugi Polak przyznaje, że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Mimo to w trasie zatrzymujemy się rzadko i na krótko. Tylko co 10 kierowca zatrzymuje się już po 1 godzinie, a blisko połowa badanych robi przerwy rzadziej niż co 3 godziny.