Patrol drogówki i kontrola może się przydarzyć każdemu kierowcy. Do czego, poza wystawieniem mandatu i przyznaniem punktów karnych, policjant ma prawo? Czy może przeszukać samochód? Czy policjant w mundurze i po cywilnemu ma takie same prawa?
Każdy długi weekend tradycyjnie wiąże się ze zwiększonym ruchem na drogach, a co za tym idzie również większą aktywnością drogówki. Więcej kontroli to wyższe ryzyko otrzymania mandatu, nie tylko z rąk policjantów. Jakie jeszcze służby mają do tego prawo?
Starsi ludzie, którzy jeżdżą ze zwierzakami w samochodzie, są znacznie bardziej narażeni na uczestnictwo w wypadku niż ci, którzy nigdy nie miewają zwierząt „na pokładzie".
Zimowa aura nie sprzyja jakości polskich dróg, jednak prawdziwy sprawdzian umiejętności kierowcy przechodzą w okresie odwilży. Śnieg topnieje, zwiększa się widoczność, znika lód, zamiast którego pojawiają się ubytki w jezdni – dziury. Zazwyczaj jesteśmy w stanie w porę je dostrzec i ominąć. Co jednak w sytuacjach, gdy po najechaniu uszkadzamy część zawieszenie lub felgę. Jak dochodzić swoich roszczeń?
W najbliższych miesiącach wielu z nas będzie dojeżdżać i wracać z pracy przed świtem lub po zmroku. To szczególnie niebezpieczna sytuacja dla osób, które mają wadę wzroku, ale ją lekceważą lub nie zdają sobie sprawy z problemu. – Kierowcy z każdej grupy wiekowej stwarzają zagrożenie na drodze, jeśli mają nieskorygowaną wadę wzroku lub brak widzenia przestrzennego, w szczególności po zmroku – przestrzega okulistka dr Iwona Filipecka.
Od jutra, 9 czerwca 2012 roku, wchodzi w życie rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych wprowadzające nowy taryfikator punktów karnych. Kierowcy będą surowiej karani m.in.: za rozmowę przez telefon komórkowy podczas jazdy, przewożenie dziecka bez fotelika, czy parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych.
Przed egzaminem na prawo jazdy każdy przyszły kierowca musi spotkać się z lekarzem orzecznikiem w celu sprawdzenia m.in. jakości widzenia. Większość osób traktuje wydawany wtedy dokument jako gwarancję na wiecznie sprawne oczy. Niewielu kierowców pamięta, że stan wzroku trzeba regularnie kontrolować.
Reese Witherspoon została potrącona przez samochód. Do wypadku doszło 7 września przed południem, gdy aktorka wybrała się na poranny jogging. Witherspoon przebiegała przez nieoznakowane przejście dla pieszych, kiedy potrąciło ją auto jadące z prędkością ok. 30 kilometrów na godzinę.
53 osoby zginęły, a 604 zostały ranne – to bilans 462 wypadków, do których doszło na polskich drogach podczas długiego sierpniowego weekendu . Policjanci zatrzymali aż 2972 nietrzeźwych kierujących. Do największej ilości tragicznych wypadków doszło w sobotę i niedzielę, gdy w 240 zdarzeniach zginęły 33 osoby, a 304 zostały ranne.
Wypadki i kolizje drogowe są wpisane w codzienność. Podobnie jednak jak w przypadku innych niemiłych wydarzeń, staramy się o nich nie myśleć i wypieramy ze świadomości. Wszystko do chwili, gdy nas nie dotyczą. Wielu kierowców nie wie w jaki sposób powinni się zachować bezpośrednio po wypadku lub kolizji drogowej. Działa czynnik stresogenny i zachowujemy się wówczas w sposób kompletnie nieprzewidywalny.
Już od 4 lat przed długim weekendem organizowany jest Ogólnopolski Dzień Modlitw za Kierowców. W związku z tym, że głównym problemem na polskich drogach jest nadmierna prędkość, tegoroczny plakat dnia modlitw przestrzega przed jej skutkami.
Ponad połowa Polaków codziennie widzi kierowców łamiących przepisy drogowe, a jednocześnie aż 80% kierowców uważa się za dobrych i bardzo dobrych - takie wyniki przynoszą badania przeprowadzone na zlecenie PZU, na podstawie których powstał „Portret Polskiego Kierowcy 2008”.
Emeryt to człowiek dojrzały, zatem ex definitione nie jest w tak dobrej formie, jak ludzie młodsi. Tak zapewne stwierdzili ci, którzy proponują, aby starsi kierowcy opatrywali swoje samochody specjalną nalepką, miałby to być liście dębu.
Możliwość prowadzenia samochodu nie tylko ułatwia życie, daje też poczucie wolności i niezależności. Jednak jak można wywnioskować z artykułu opublikowanego we francuskim "Le Monde" w życiu każdego kierowcy nastaje moment, kiedy musi on odpowiedzieć sobie na pytanie, czy siadanie za kółkiem po 70 - 75 roku życia nie stało się zbyt ryzykowne.
Portal Edwards. com przedstawił listę najlepszych aut dla seniorów na rok 2007. Pod uwagę brano wygodę przy wsiadaniu i wysiadaniu, możliwość zapamiętywania ustawienia foteli, przestronność, dobrą widoczność, dostęp do bagażnika, łatwość manewrowania i parkowania, nawigację sterowaną głosem.