Wczoraj weszły w życie nowe przepisy, które stanowią, że przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym skutkować będzie utratą prawa jazdy na trzy miesiące. Ten i inne zmienione przepisy mają być przestrogą dla kierowców popełniających najpoważniejsze przewinienia na drogach.
Najczęściej wymierzanymi przez sądy karami wobec kierowców prowadzących pojazdy na "podwójnym gazie" są pozbawienie wolności w zawieszeniu oraz grzywna. Okazuje się, że sądy niewykorzystują w pełni narzędzi, które służą karaniu nietrzeźwych kierowców i nie utożsamiają się z ofiarami - podkreślają eksperci.
Osoby, które mają prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, uprawniające do prowadzenia samochodu osobowego, mogą kierować motocyklami o pojemności do 125 cm sześciennych. Dotychczas do prowadzenia motocykla wymagano prawa jazdy kategorii A.
Ministerstwo Sprawiedliwości chce zaostrzenia kar dla kierowców, którzy prowadzą samochód bez stosownych uprawnień. Resort chce, aby kierowanie auta po utracie uprawnień traktowano jak przestępstwo, które obarczone jest karą do 2 lat więzienia.
Każdego roku właściciele samochodów muszą poddać swoje pojazdy okresowym badaniom technicznym. Jest to ocena stanu technicznego samochodu, co jest podstawą do dopuszczenia do dalszego użytkowania na drogach. Jak postąpić, kiedy nasz pojazd nie spełnia określonych wymagań? Badanie techniczne samochodu to rutynowa kontrola czy powód do stresu?
Rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający surowsze kary dla nietrzeźwych kierowców. Zaostrzenie kar za prowadzenie pod wpływem alkoholu ma być jednym ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa na drogach. System kar ma też uwzględniać zadośćuczynienie ofiarom wypadków.
Zostałeś zatrzymany do kontroli drogowej i nie masz pojęcia, jak prawidłowo powinna ona wyglądać? Nie wiesz jakie uprawnienia mają funkcjonariusze drogówki? Sprawdź, jakie prawa i obowiązki mają policjanci i jak trzeba się zachować, aby nie być zaskoczonym w czasie kontroli drogowej.
Dzień Wszystkich Świętych to na polskich drogach zwykle czas, kiedy słyszymy o szczególnym natężeniu ruchu, ale też o większej liczbie wypadków drogowych. W tym roku scenariusz będzie podobny, gdyż pierwszy dzień listopada przypada w piątek, który to dzień jest początkiem długiego jesiennego weekendu. Jak zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania tego dnia i ustrzec się przed korkami na drodze?
Żyjemy w nieustannym biegu, stąd wielu z nas w czasie jazdy samochodem sięga po telefon komórkowy, choć grozi za to mandat. Często nie zdajemy sobie sprawy, że telefon komórkowy może mieć podobny wpływ na kierowcę jak alkohol. Zaangażowani w rozmowę telefoniczną mamy wolniejszą reakcję, obniżamy swoją czujność na drodze. By jeździć bezpiecznie nie trzeba jednak wcale rezygnować z telefonu komórkowego w aucie.
Fotoradary za założenia mają prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa na naszych drogach. Dla wielu są raczej sięganiem rządu do kieszeni kierowców, aby zwiększyć wpływy do budżetu. Ile i gdzie jest w naszym kraju najwięcej fotoradarów i czy faktycznie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach?
Patrol drogówki i kontrola może się przydarzyć każdemu kierowcy. Do czego, poza wystawieniem mandatu i przyznaniem punktów karnych, policjant ma prawo? Czy może przeszukać samochód? Czy policjant w mundurze i po cywilnemu ma takie same prawa?
Każdy długi weekend tradycyjnie wiąże się ze zwiększonym ruchem na drogach, a co za tym idzie również większą aktywnością drogówki. Więcej kontroli to wyższe ryzyko otrzymania mandatu, nie tylko z rąk policjantów. Jakie jeszcze służby mają do tego prawo?
Starsi ludzie, którzy jeżdżą ze zwierzakami w samochodzie, są znacznie bardziej narażeni na uczestnictwo w wypadku niż ci, którzy nigdy nie miewają zwierząt „na pokładzie".
Zimowa aura nie sprzyja jakości polskich dróg, jednak prawdziwy sprawdzian umiejętności kierowcy przechodzą w okresie odwilży. Śnieg topnieje, zwiększa się widoczność, znika lód, zamiast którego pojawiają się ubytki w jezdni – dziury. Zazwyczaj jesteśmy w stanie w porę je dostrzec i ominąć. Co jednak w sytuacjach, gdy po najechaniu uszkadzamy część zawieszenie lub felgę. Jak dochodzić swoich roszczeń?
W najbliższych miesiącach wielu z nas będzie dojeżdżać i wracać z pracy przed świtem lub po zmroku. To szczególnie niebezpieczna sytuacja dla osób, które mają wadę wzroku, ale ją lekceważą lub nie zdają sobie sprawy z problemu. – Kierowcy z każdej grupy wiekowej stwarzają zagrożenie na drodze, jeśli mają nieskorygowaną wadę wzroku lub brak widzenia przestrzennego, w szczególności po zmroku – przestrzega okulistka dr Iwona Filipecka.