Bycie niezależnym to dla osób z ograniczeniami ruchowymi bardzo ważny aspekt codziennej egzystencji. Autonomii sprzyja mobilność, która umożliwia samodzielne przemieszczanie się oraz swobodne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Jakie wymagania stawia się przed osobą niepełnosprawną za kierownicą, jakie ma prawa oraz z jakich udogodnień może korzystać?
Wraz z nadejściem nowego roku rozpoczął się okres karnawału, a więc czas spotkań towarzyskich i balów. Choć często spożywa się wtedy alkohol, powinni z niego zrezygnować kierowcy – niebezpieczne jest nie tylko prowadzenie auta bezpośrednio po imprezie, ale często także następnego dnia.
Podczas jazdy samochodem nasze oczy muszą sprostać wielu wyzwaniom. Intensywne opady deszczu lub śniegu, mgła, oślepiające reflektory innych pojazdów na drodze stanowią duże utrudnienie dla wzroku. Każda podróż, droga do pracy, szkoły czy powrót do domu powinny być bezpieczne i komfortowe, dlatego niezwykle ważne jest, aby w czasie prowadzenia samochodu odpowiednio zadbać o prawidłową jakość widzenia.
Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą SMS-y w czasie jazdy – zdarza się też, że robią selfie czy nagrywają relacje na żywo na potrzeby mediów społecznościowych. Może to skończyć się wypadkiem.
Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wymagającymi warunkami dla kierowców są upał, pełne słońce i bezchmurne niebo. Cieszymy się, że prognoza pogody nie zapowiada opadów, jednak rzadko myślimy o trudnościach, jakie mogą wynikać z letnich, słonecznych warunków panujących na drodze. Latem warto zwrócić szczególną uwagę na właściwy komfort widzenia podczas prowadzenia samochodu i zadbać o prawidłową ochronę oczu korzystając z właściwie dobranych okularów.
12 proc. zmotoryzowanych przyznało się do otrzymania mandatu w ciągu 6 miesięcy. Większość z nich dotyczyła przekroczenia prędkości i nieprawidłowych manewrów. Jednak kontrola drogowa może przydarzyć się nawet wzorowym kierowcom. Mało który wie, jak powinien wtedy się zachować i jakie prawa mu przysługują.
Statystyczny polski kierowca rocznie przejeżdża do 20 tys. km, a miesięcznie wydaje średnio 50-100 zł na eksploatację samochodu – wynika z badania Santander Consumer Banku. W związku ze zbliżającym się Bożym Narodzeniem i nadchodzącymi feriami jeszcze więcej z nas zasiądzie za kierownicą. W świątecznym rozgardiaszu nie trudno stracić głowę. Aby podróż nie zakłóciła sielskiej atmosfery, przedstawiamy kilka złotych zasad świątecznego kierowcy.
Nikt nie lubi płacić mandatów, szczególnie tych, które uważamy za niesłuszne. Zawsze możemy odmówić przyjęcia mandatu, a wtedy sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd. Niestety, koszty samego postępowania, szczególnie jeśli sprawa przejdzie kilka instancji, mogą dalece przekroczyć kwotę pierwotnie nałożonej kary. Dodatkowo, zawsze pozostaje ryzyko, że przegramy i poniesiemy koszty rozprawy. Kierowcy mogą mieć jednak i na to sposób.
Wprawdzie niemal wszyscy Polacy uważają, że korzystanie z telefonów komórkowych podczas prowadzenia samochodu stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze, a blisko połowa sądzi, że jest to niebezpieczne nawet, gdy korzysta się z zestawu głośnomówiącego bądź słuchawkowego, jednak znaczna część kierowców używa do różnych celów komórek podczas jazdy – to wnioski z badania przeprowadzonego przez CBOS. Większość kierowców prowadzących rozmowy telefoniczne podczas jazdy deklaruje, że korzysta z zestawów głośnomówiących bądź słuchawkowych, jednak co trzeci podczas rozmowy na ogół trzyma telefon w ręku.
Jazda samochodem w nocy, pomimo mniejszego niż w porze dziennej natężenia ruchu, jest o wiele bardziej niebezpieczna. Ma to przede wszystkim związek z niedostateczną ilością światła, która ogranicza zdolność widzenia, a także z większym zmęczeniem kierowcy. Wiele osób nie lubi lub wręcz nie może prowadzić pojazdu po zmroku ze względu na ostre, oślepiające światła samochodów jadących z przeciwka. Gdy dodatkowo spadnie w tym czasie deszcz, jazda staje się wyjątkowo uciążliwa. Zagrożeń związanych z nocną jazdą jest znacznie więcej, jednak odpowiedzialne zachowanie kierowcy może pomóc uniknąć wielu z nich.
Rozmowa przez telefon w trakcie prowadzenia samochodu może nieść za sobą nie tylko kosztowne, ale tragiczne konsekwencje. Tylko w 2014 roku, co czwarty wypadek spowodowany był używaniem telefonu w czasie jazdy – wynika ze statystyk policyjnych. 200 zł mandatu i 5 punktów karnych, utrata prawa jazdy i ryzyko spowodowania poważnych zdarzeń na drodze – to skutki rozmów telefonicznych w czasie prowadzenia auta.
Wiosenna aura w teorii sprzyja kierowcom, którzy po zimie mają ochotę nieco szybciej przemieszczać się po mieście. Jak jednak jest w rzeczywistości? Czy wraz z przyjściem wiosny poprawia się sytuacja w centrach miast?
Korki i utrudnienia w ruchu drogowym w największych polskich miastach w 2015 r. kosztowały kierowców 3,8 mld złotych – wynika z najnowszego „Raportu o korkach w 7 największych miastach Polski” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i serwis Targeo.pl. To wynik aż o 12 proc. gorszy niż rok wcześniej. Roczny koszt korków na statystycznego pracującego kierowcę wynosił 3 350 zł, co stanowiło średnio 70 proc. miesięcznej pensji. Największym i wciąż nierozwiązanym problemem są wąskie gardła komunikacyjne. Widać to szczególnie na przykładzie Wrocławia i Warszawy. Najlepiej z problemem korków radzą sobie Katowice i Gdańsk.
Firma Porsche odrzuciła zarzuty córki Paula Walkera o spowodowanie śmierci jej ojca.
Według statystyk Komendy Głównej Policji, pijani kierowcy w 2014 roku spowodowali 1 838 wypadków. W ich wyniku zginęło 256 osób a rannych zostało 2 313. Mimo, że liczba kolizji spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców spada z roku na rok, to i tak ich liczba jest zatrważająca. Nie pomagają liczne akcje, kontrole czy zaostrzenia odpowiedzialności karnej. Dostępne dane pokazują, że do incydentów z kierującymi pod wpływem alkoholu najczęściej dochodzi w godzinach wieczornych, w weekendy oraz okresie urlopowym. Jak dochodzić swoich praw, gdy staniemy się ofiarą prowadzącego pojazd w stanie wskazującym?