Pogarsza się jakość i oznakowanie sprzedawanych ubrań – to wnioski z kontroli, które Inspekcja Handlowa przeprowadziła w całej Polsce. Sprawdziła 361 przedsiębiorców: producentów, importerów, przedsiębiorców sprowadzających towar z UE, hurtownie i sklepy. Typowała ich losowo lub na podstawie wcześniejszych nieprawidłowości.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ciągu ostatnich lat spada spożycie pieczywa w Polsce. W przeliczeniu na osobę spożywamy go średnio 45 kilogramów rocznie, dla porównania w 1980 roku przeciętny Polak spożywał aż 100 kilogramów pieczywa w ciągu roku. Skąd taka zmiana w zachowaniach konsumentów? Czy kiedyś pieczywo rzeczywiście było lepszej jakości? Jak zmieniły się metody produkcji chleba na przestrzeni lat? Jakiego pieczywa szuka dzisiejszy konsument?
Blisko jedna trzecia klientów deklaruje, że nie wybrałaby ponownie swojego aktualnego banku. Ta grupa odpowiada za 7 miliardów przychodów dla sektora. Jednocześnie, ponad 8 na 10 klientów korzystało do tej pory z usług tylko jednej instytucji finansowej – to główne wnioski najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte.
Poprawiła się jakość produktów żywnościowych oferowanych przez sieci handlowe pod własną marką - to wynik kontroli przeprowadzonej w super- i hipermarketach przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK. Najlepiej wypadły soki, wody oraz miody. Gorzej – przetwory owocowe i mięsne. Najwięcej uwag wniesiono do jakości środków spożywczych, szczególnie oferowanych w placówkach: E.Leclerc, Kaufland i Polomarket. Zdecydowanie mniej zastrzeżeń wniesiono do sposobu oznakowania wyrobów ‐ w tym zakresie częściej niż w innych placówkach kwestionowano produkty w sklepach Auchan, Lewiatan i Carrefour.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła kontrolę jakości handlowej przypraw, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowości znakowania przypraw na zgodność z obowiązującymi przepisami. Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej przypraw, ze szczególnym uwzględnieniem poprawności znakowania przypraw, w tym głównie mieszanek przypraw, na zgodność z obowiązującymi przepisami.
Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP dla firmy doradczej Goldenberry wynika, że klientów banków interesują nie tylko koszty obsługi. Spośród tych, którzy chcieliby zmienić coś w swoim banku, jednej czwartej zależałoby na wyższej jakości usług bardziej, niż na obniżeniu cen.
Do niedawna wszystko było proste. Po luksusowe, „świąteczne" zakupy szło się do delikatesów, aby kupić coś tanio - do dyskontów. Jednak od kilku lat sytuacja dynamicznie się zmienia - z korzyścią dla konsumentów.
Co powinniśmy znaleźć na wszywce lub etykiecie ubrania? Informację o składzie surowcowym i sposobie konserwacji. Czego nie powinny zawierać ubrania? Metali takich jak kadm, ołów i nikiel. Praktyka bywa jednak bardzo różna - co trzeci produkt włókienniczy sprawdzony przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK wzbudził zastrzeżenia.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zbadała jakość handlową świeżych owoców i warzyw. Ponieważ kontrola była przeprowadzana w pierwszej połowie roku, więc inspektorzy szczególnie dokładnie przyjrzeli się owocom cytrusowym, kiwi oraz winogronom a także gatunkom owoców i warzyw uprawianych w Polsce - jabłkom, cebuli i marchwi. Niestety jakość krajowych warzyw okazała się dość słaba - wymagań jakościowych nie spełniała jedna trzecia zbadanych partii warzyw.
Unia Europejska wprowadziła zasady etykietowania produktów żywnościowych, by pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji. Przepisy zostały przygotowane tak, aby zapewnić wszechstronną informację o kupowanych produktach. Poza informacjami wymaganymi przez prawo producenci mogą zamieszczać wszelkie dodatkowe informacje, o ile są one zgodne z prawdą i nie wprowadzają konsumenta w błąd. Istnieją przepisy regulujące etykietowanie wszystkich produktów żywnościowych, jak też przepisy szczególne dotyczące mięsa, alkoholu i łatwo psującej się żywności.
Jak wynika z najnowszych badań instytutu badawczego Pentor Polacy dobrze sytuowani i lepiej wykształceni chętniej oszczędzają na zakupach, niż ci mniej zamożni. Specjaliści oceniają, że osobom mniej wykształconym trudniej jest porównać dostępne na rynku oferty, przy zakupach kierują się głównie niską ceną i wybierają towary tanie, ale często kiepskiej jakości.
Co trzeci produkt objęty akcją promocyjną wzbudza zastrzeżenia Inspekcji Handlowej. Badaniem przeprowadzonym na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów objęto 112 placówek handlowych - 100 z nich należało do dużych sieci handlowych. Uchybienia stwierdzono w 39,7 proc. artykułów żywnościowych, natomiast w przypadku innych produktów zastrzeżenia kontrolerów wzbudziło 32 proc. badanych promocji.