Sprzedaż bezpośrednia (akwizycja) bardzo często adresowana jest do osób powyżej 60 roku życia – twierdzi UOKiK. Istotą takiej formy sprzedaży jest osobisty kontakt sprzedawcy-akwizytora z potencjalnym nabywcą, zazwyczaj w domu klienta, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej w miejscach wybranych przez sprzedającego np. w wynajętych salach w hotelach, sanatoriach, restauracjach, domach kultury lub podczas wycieczek turystyczno-religijnych. W celu wywołania potrzeby zakupu oferowanego towaru akwizytorzy stosują też wiele technik manipulacji mających przekonać potencjalnych klientów do zakupu. Poznanie tych technik może uratować przed niechcianymi zakupami i popadnięciem w finansowe tarapaty.
Ofiarami nieuczciwych firm sprzedających za pomocą akwizytorów, również podczas atrakcyjnych, często bezpłatnych wycieczek, dość często padają seniorzy. Sprawę postanowił zbadać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kontrolując 34 firmy sprzedające towary za pomocą akwizytorów. Nieuczciwe praktyki stosowali niemal wszyscy. Uniemożliwianie konsumentom odstąpienia od umowy, trudna do odczytania przez seniorów czcionka, nieprecyzyjne koszty windykacyjne – to niektóre z praktyk akwizytorów zakwestionowanych przez UOKiK.
Sezonowe wyprzedaże to już tradycja na polskim rynku. Jakie prawa przysługują klientom podczas sezonowych obniżek przypomina UOKiK.
Czekolada przeterminowana o ponad 200 dni, gotowe ciasto ze sklepu - z zakalcem czy spleśniałe bakalie mogą zepsuć wielkanocne przygotowania niejednej pani domu. Wszystkim przygotowującym się do wielkanocnych zakupów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o tym jak wybierać produkty spożywcze.
Z początkiem marca w największych internetowych serwisach rekrutacyjnych opublikowano ponad 16 tys. propozycji pracy w handlu. Oferty pracy czekają zarówno na osoby bez przygotowania zawodowego, jak i na te, które mają już duże doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klientów.
Zakupy w małych osiedlowych sklepikach robimy zdecydowanie częściej niż w super i hipermarketach – wynika z badań przeprowadzonych w czerwcu przez TNS OBOP na zlecenie Makro Cash&Carry. Polacy cenią małe sklepy przede wszystkim za miłe, uprzejme traktowanie (56 proc. badanych) oraz osobisty, bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (38 proc.). Jest także niewielka grupa tych, którzy przyznają, że cenią małe sklepy za ich „elastyczność”, rozumianą często jako np. możliwość kupowania na przysłowiowy „zeszyt”.
Wielofunkcyjna oferta - handel, rozrywka i gastronomia pod jednym dachem, duża liczba sklepów znanych marek oraz dogodny dojazd - to trzy najważniejsze czynniki, które decydują o popularności centrów handlowych, wynika z badań, przeprowadzonych przez Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International na zlecenie spółki Fabryka Biznesu.
Polacy częściej niż w latach ubiegłych wybierają zakupy w mniejszych sklepach, gdzie mogą liczyć na obsługę sprzedawców - wynika z badania Pentor Research International. Uodporniliśmy się także na klasyczne promocje - te zabiegi marketingowe coraz rzadziej skłaniają nas do nadprogramowych zakupów.
Pogorszyły się wyniki jakości mleka i mięsa oraz ich przetworów, a także miodu. Lepiej, niż w ubiegłym roku wypadła jakość ryb i przetworów rybnych - tak wskazują kontrole Inspekcji Handlowej przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2009 roku.
Konsumentów często nurtuje następujące pytanie: „Jak mogę poznać, że dane praktyki handlowe są nieuczciwe?” Udzielenie odpowiedzi na to pytanie ułatwia unijna Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych.
Seniorzy stanowią ważną siłę nabywczą. Firma doradcza Deloitte przeprowadziła badania, z których wynika, że na rodzimym rynku istnieje niezagospodarowana nisza w postaci produktów przeznaczonych specjalnie dla seniorów. To nie tylko okazja do zarobienia dla przedsiębiorców, to także problem społeczny – obecnie dojrzali konsumenci narzekają na brak przeznaczonych dla nich towarów, bądź na ich niebotyczne ceny.
W Wielkiej Brytanii ustanowiono rekord sprzedaży online. W 2005 roku Brytyjczycy robiąc zakupy przez Internet wydali łącznie 8.2 miliardów funtów. Statystki mówią, że co czwarty mieszkaniec wysp kupuje towary korzystając z sieci.