Zaostrzone przepisy drogowe przynoszą efekty. Po pierwszych czterech miesiącach obowiązywania nowych przepisów, na mocy których za znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym zatrzymuje się na 3 miesiące prawo jazdy, daje się zaobserować znaczny spadek liczby wypadków drogowych oraz ofiar smiertelnych.
Piesi na przejściu bez sygnalizacji świetlnej będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami zarówno w trakcie przechodzenia przez jezdnię, jak dotychczas, jak i stojąc przed przejściem – zdecydował Sejm. Regulacja ma ułatwić życie m.in. osobom starszym, które częstokroć długo oczekują na możliwość przejścia przez pasy.
Zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego, który czeka przed pasami, choć ok. 70 proc. uważa, że należy to zrobić – wynika z pilotażowych badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tylko 2 proc. kierujących pojazdami zatrzyma się przed przejściem, do którego zbliża się pieszy. Kierowcy ustępują natomiast pierwszeństwa pieszym, którzy wchodzą na pasy lub już się na nich znajdują.
Z końcem sierpnia minął rok od czasu wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła obowiązek noszenia elementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po zmierzchu po drodze w obszarze niezabudowanym. Odblaski znacząco wydłużają czas na odpowiednią reakcję kierowcy oraz nawet pięciokrotnie zwiększają odległość, z której jest widoczny pieszy.
Opolszczyzna to region o najwyższym stopniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce. Na przeciwległym krańcu skali znajdują się województwa: mazowieckie, łódzkie, śląskie i małopolskie. W pozostałych regionach ryzyko zdarzeń drogowych oceniane jest jako średnie lub małe. To wnioski z raportu „Ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi na obszarach województw i powiatów” przygotowanego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Przed nami ostatni weekend tegorocznych wakacji. Wiele osób w tym czasie planuje powrót z urlopów. Policjanci apelują o zachowanie ostrożności na drodze i dostosowanie prędkości do panujących warunków. Policja w ostatni weekend wakacji zapowiada również wzmożone kontrole drogowe.
Coraz więcej krajów na świecie zaostrza politykę wobec kierowców powyżej 60-tego roku życia. Oczywiście wraz z wiekiem tracimy sprawność i refleks, jednak czy to dostateczny powód, by zakazywać osobom starszym prowadzenia samochodów?
Kończą się wakacje, a to oznacza, że od 1 września na przejściach dla pieszych pojawi się więcej dzieci. Są one szczególnie narażone na niebezpieczeństwo – rozkojarzone i nieuważne mogą nie zauważyć zbliżającego się samochodu. Dlatego kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza w okolicach szkół.
Na poziom bezpieczeństwa podczas jazdy składa się kilka czynników m.in. stan nawierzchni, warunki atmosferyczne oraz sprawność techniczna auta. Jednak najważniejszym ogniwem, mającym bezpośredni wpływ jest kierowca - jego umiejętności, zachowania oraz emocje. Wspólne badania Goodyeara i Londyńskiej Szkoły Ekonomii i Politologii, przeprowadzone wśród europejskich kierowców, pozwoliły wyodrębnić siedem odmiennych typów osobowości kierowców.
Tylko w ubiegłym roku kierowcy w Polsce doprowadzili do 492 wypadków przez wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle. W tych zdarzeniach poniosło śmierć 25 osób, a 707 zostało rannych – wynika z policyjnych danych. Statystyki ma poprawić wprowadzenie specjalnych rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle.
Przed szybką jazdą ma odstraszać nie tylko zabieranie prawa jazdy – w maju zmieniły się stawki mandatów za przekroczenie prędkości. Dotychczas najwyższe wynosiły 500 zł, obecnie jest to ponad trzy razy więcej.
Tylko co dziesiąty odblask spełnia wymagania – wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorcy i konsumenci nie odróżniają ich od gadżetów, które nie zwiększają bezpieczeństwa na drodze.
Według szacunków nieprawidłowe oznakowanie w Polsce to nawet kilkadziesiąt procent znaków. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że konkretny znak drogowy powinien być umiejscowiony np. w odpowiedniej odległości. Już w ubiegłorocznym raporcie Najwyższej Izby Kontroli wykazano nieprawidłowości związane z organizacją ruchu. Jak można zgłaszać wioski o zmianę w oznakowaniu?
Przed świętami Bożego Narodzenia w niemal wszystkich polskich miastach wzrósł czas stania w korkach. Wydawało się, że podobnie będzie z powrotami po świętach. Tymczasem podczas poświątecznego weekendu jechaliśmy szybciej prawie we wszystkich miastach – wynika z badań portalu Korkowo.pl.
Każdego roku właściciele samochodów muszą poddać swoje pojazdy okresowym badaniom technicznym. Jest to ocena stanu technicznego samochodu, co jest podstawą do dopuszczenia do dalszego użytkowania na drogach. Jak postąpić, kiedy nasz pojazd nie spełnia określonych wymagań? Badanie techniczne samochodu to rutynowa kontrola czy powód do stresu?