Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą SMS-y w czasie jazdy – zdarza się też, że robią selfie czy nagrywają relacje na żywo na potrzeby mediów społecznościowych. Może to skończyć się wypadkiem.
Statystyczny polski kierowca rocznie przejeżdża do 20 tys. km, a miesięcznie wydaje średnio 50-100 zł na eksploatację samochodu – wynika z badania Santander Consumer Banku. W związku ze zbliżającym się Bożym Narodzeniem i nadchodzącymi feriami jeszcze więcej z nas zasiądzie za kierownicą. W świątecznym rozgardiaszu nie trudno stracić głowę. Aby podróż nie zakłóciła sielskiej atmosfery, przedstawiamy kilka złotych zasad świątecznego kierowcy.
Europejskie drogi wciąż pozostają najbezpieczniejsze na świecie – wynika ze statystyk dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego z 2015 r., opublikowanych dziś przez Komisję Europejską. Mniej ofiar śmiertelnych wypadków zanotowano także w Polsce. W ciągu pięciu lat udało się zmniejszyć o jedną czwartą liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, w 2015 r. było to 77 osób na milion mieszkańców.
Wielu kierowców nie od dziś boryka się z problemami uszkodzeń samochodów, które wystąpiły na skutek złego stanu nawierzchni drogi. Na niemiłe niespodzianki najbardziej narażone są osoby, które podróżują drogami w mniejszych miejscowościach lub też tymi o mniejszym natężeniu ruchu. Jednak mało który kierowca wie, że w takim przypadku należy mu się odszkodowanie. Jak się o nie ubiegać?
Jazda w zimie wymaga od kierowców nie tylko wzmożonej ostrożności, ale także nie lada umiejętności. Co zrobić i czego się wystrzegać, żeby bezpiecznie dojechać do celu?
W czasie świątecznego weekendu, czyli od piątku do niedzieli, na polskich drogach doszło do 225 wypadków, w których zginęło 30 osób, a 265 zostało rannych. Policjantom udało się złapać 1030 nietrzeźwych kierujących. Do wielu wypadków doszło z powodu brawurowej jazdy kierowców i nadmiernej prędkości.
Do najczęstszych czynników rozpraszających polskich kierowców należy słuchanie muzyki, natomiast większość kierowców deklaruje, że prowadząc auto nigdy nie sprawdza poczty e-mail - wynika z ogólnopolskiego badania kierowców dla ERGO Hestii.
Podczas hamowania, twoje ważące 76 kg ciało zmienia się w 2,5 tony. Z taką siłą uderzasz w siedzącą na przednim siedzeniu osobę podczas zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, gdy nie masz pasów. Tymczasem w Polsce niewiele ponad 70 proc. osób stosuje pasy bezpieczeństwa podróżując na tylnym siedzeniu pojazdu.
Poprawiło się bezpieczeństwo na drogach w Polsce. W roku 2014 w porównaniu z 2013 r. o około 0,5 proc. spadła liczba wypadków z udziałem pieszych oraz nietrzeźwych, jednak Polska nadal zajmuje niskie miejsce w rankingu bezpieczeństwa na drogach państw Unii Europejskiej.
Od wejścia w życie nowych przepisów 18 maja 2015 r. zmniejszył się udział kierujących przekraczających dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym o więcej niż 20 km/h – wynika z kolejnego ogólnokrajowego badania prędkości pojazdów w 2015 r., przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W porównaiu do roku 2014 wzrosła jednak średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy.
Zaostrzone przepisy drogowe przynoszą efekty. Po pierwszych czterech miesiącach obowiązywania nowych przepisów, na mocy których za znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym zatrzymuje się na 3 miesiące prawo jazdy, daje się zaobserować znaczny spadek liczby wypadków drogowych oraz ofiar smiertelnych.
Piesi na przejściu bez sygnalizacji świetlnej będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami zarówno w trakcie przechodzenia przez jezdnię, jak dotychczas, jak i stojąc przed przejściem – zdecydował Sejm. Regulacja ma ułatwić życie m.in. osobom starszym, które częstokroć długo oczekują na możliwość przejścia przez pasy.
Zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego, który czeka przed pasami, choć ok. 70 proc. uważa, że należy to zrobić – wynika z pilotażowych badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Tylko 2 proc. kierujących pojazdami zatrzyma się przed przejściem, do którego zbliża się pieszy. Kierowcy ustępują natomiast pierwszeństwa pieszym, którzy wchodzą na pasy lub już się na nich znajdują.
Z końcem sierpnia minął rok od czasu wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła obowiązek noszenia elementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po zmierzchu po drodze w obszarze niezabudowanym. Odblaski znacząco wydłużają czas na odpowiednią reakcję kierowcy oraz nawet pięciokrotnie zwiększają odległość, z której jest widoczny pieszy.
Opolszczyzna to region o najwyższym stopniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce. Na przeciwległym krańcu skali znajdują się województwa: mazowieckie, łódzkie, śląskie i małopolskie. W pozostałych regionach ryzyko zdarzeń drogowych oceniane jest jako średnie lub małe. To wnioski z raportu „Ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi na obszarach województw i powiatów” przygotowanego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.