Zofia w 1980 roku wyjechała do Wielkiej Brytanii, wyszła za mąż za obywatela tegoż państwa i przyjęła jego nazwisko. W 1987 roku rozwiodła się, rok później ponownie wyszła za mąż, jednak pozostała przy nazwisku pierwszego męża. Oba śluby jak i rozwód miały miejsce na terenie Zjednoczonego Królestwa. Żadnego z tych zdarzeń nie zarejestrowała w urzędzie stanu cywilnego w Polsce. Z biegiem lat dowód osobisty i paszport polski Zofii straciły ważność. Jedynym dokumentem, jakim na dzień dzisiejszy posługuje się Zofia jest brytyjski paszport, w którym Zofia widnieje jako Sophie. Zofia nie spodziewała się jakie czekają ją kłopoty po powrocie do kraju.
Jakiś czas temu zgubiłam dowód osobisty, myślałam, że gdzieś mi się zapodział. Wczoraj dostałam list z wezwaniem do zapłaty. Ktoś ukradł mi dowód i wziął pożyczkę! Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Gdzie powinnam się zgłosić? Jak można się ustrzec przed takimi działaniami?
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw. Nowela umożliwia m.in. unieważnianie z urzędu dowodów osobistych osób, które utraciły obywatelstwo.
Bardziej bezpieczne, umożliwiające elektroniczny kontakt z urzędami, wzbogacone o elektroniczny nośnik danych (tzw. chip) z miejscem na kwalifikowany e-podpis - takie będą nowe wielofunkcyjne dowody osobiste. Rząd przyjął projekt ustawy o dowodach osobistych. Jeśli propozycja zyska aprobatę parlamentu i prezydenta, wydawanie dowodów z mikroprocesorem rozpocznie się od 1 stycznia 2011 roku.
1 stycznia weszły w życie ważne - z punktu widzenia przeciętnego obywatela - przepisy. Najważniejsze z nich to zniesienie opłaty za wydanie dowodu osobistego, podniesienie kwoty zasiłku dla bezrobotnych i rozszerzenie kręgu osób upoważnionych do korzystania z zasiłku pielęgnacyjnego.
Platforma Obywatelska wytypowała 18 urzędowych opłat, które od 1 stycznia 2010 roku mają zostać zniesione. Projekt ustawy w tej sprawie trafi pod obrady Sejmu w listopadzie - pisze "Metro".
Związek Banków Polskich jako reprezentant sektora bankowego, przy wsparciu Policji, rozpoczyna kampanię edukacyjną dotyczącą możliwości zastrzegania utraconych dokumentów tożsamości w bankach. Już dziś każdy może poinformować o zagubionych bądź skradzionych dokumentach już nie tylko będąc klientem konkretnego banku. Coraz więcej banków umożliwia zastrzeganie dokumentów także tym, którzy na co dzień nie korzystają z ich usług.
Zabawna historia przydarzyła się 47- letniej Tinie MacNaughton-Jones, nie chciano jej sprzedać wina, ponieważ nie mogła udowodnić, że ma ponad 18 lat.
Dodatkowe trzy miesiące, które dał Polakom szef MSWiA Władysław Stasiak na wymianę dowodów spowodowały, że rodacy znów odkładają wymianę dokumentów na ostatnią chwilę. Przepełnione do niedawna urzędy znów opustoszały, a wszystko wskazuje na to, że przy okienkach znów będzie tłoczono, ale w lutym i marcu - podaje "Metro".
Osoby, które nie wymienią starych dowodów osobistych – zielonych książeczek - na nowe dokumenty, mogą już na początku 2008 roku zostać ukarane grzywną - ostrzega "Gazeta Prawna". Brak nowego dokumentu tożsamości po 1 stycznia przyszłego roku będzie wykroczeniem. Obecnie dowodów nie wymieniło jeszcze aż 8 milionów Polaków.
Od 2008 roku przestają obowiązywać stare dowody osobiste, bez nowego, plastikowego dokumentu nie będzie można odebrać emerytury, paczki, listu poleconego, ani złożyć wniosku o paszport. To oczywiście tylko przykłady, niedogodności związanych z brakiem ważnego dowodu jest znacznie więcej. Polacy jednak wydają się o tym nie pamiętać, aż 9 milionów osób nie złożyło dotychczas wniosku o wymianę wspomnianego dokumentu.
Aż 10 mln Polaków nie wymieniło jeszcze dowodów osobistych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z tym postanowiło przygotować akcję informacyjną, która przypomni o obowiązku wymiany starych dowodów (zielonych książeczek) na nowe - podaje "Gazeta Wyborcza".
Według doniesień "Życia Warszawy" Ministerstwo Zdrowia chce, aby pacjenci udając się na wizytę lekarską identyfikowani byli na podstawie dowodu osobistego. W tej sytuacji zbędne byłoby posiadanie książeczki zdrowia i elektronicznej karty, którą zamierza wprowadzić Narodowy Fundusz Zdrowia.