W Europie z roku na rok rośnie liczba chorych przewlekle. Żadna gospodarka nie może pozwolić sobie na brak aktywności zawodowej tak dużej grupy osób. Wyzwanie to podjęli Pracodawcy RP oraz środowisko pacjentów – organizatorzy kampanii „Choroba? Pracuję z nią!” Jej celem jest przeciwdziałanie wykluczaniu chorych przewlekle z życia zawodowego.
Prawidłowa relacja pomiędzy pacjentem a lekarzem jest ważna na każdym etapie leczenia. To w dużej mierze od specjalisty zależy, jaki stosunek chory będzie miał do swojego schorzenia, w jaki sposób przyjmie informację o diagnozie a także czy będzie chciał rozpocząć zaproponowane leczenie. Dobra relacja z lekarzem ma szczególne znaczenie dla pacjentów chorych przewlekle, którzy potrzebują regularnych wizyt. Jej utrzymanie jest jednak wyzwaniem dla obu stron, zarówno dla lekarza, który każdego dnia konsultuje wielu pacjentów oraz dla chorych, którzy muszą zmierzyć się z barierami komunikacyjnymi.
Kobiety żyją dłużej i częściej doświadczają samotności w związku z wdowieństwem. To jednak nie jedyna sytuacja związana z izolacją - okazuje się, że starsze kobiety, które zmagają się z jakąś poważną chorobą, są bardziej narażone na rozwód.
Konieczność podporządkowania rytmu życia pod troskę o bliskich oraz zmęczenie fizyczne – to główne problemy kojarzone przez Polki z opieką nad seniorami – wynika z badania „Między nami kobietami” przeprowadzonego na zlecenie marki TENA. Jak zatem dobrze wykonywać rolę opiekuna osoby starszej i pamiętać jednocześnie o własnych potrzebach?
78 procent Polaków w przypadku zdiagnozowania u nich choroby przewlekłej w pierwszej kolejności szukałoby wsparcia u lekarza specjalisty – wynika z raportu kampanii „Pozwól na wsparcie” zrealizowanego na zlecenie Actavis Polska. Jednak nie każdy radzi sobie w relacji z lekarzem. Eksperci tłumaczą, jak przygotować się do wizyty u specjalisty i w jaki sposób nawiązać z nim dobry kontakt.
82% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że opiekun osoby przewlekle chorej (rodzina, bliscy) potrzebuje wsparcia w takim samym stopniu co pacjent - wynika z raportu kampanii Pozwól na wsparcie zrealizowanego na zlecenie firmy Actavis Polska. Także eksperci wskazują na konieczność zwrócenia uwagi na kondycję psychiczną opiekunów, od której zależy również dobre samopoczucie chorego.
Samo podejszenie ciężkiej, przewlekłej choroby, konieczność zgłoszenia się na badania diagnostyczne, wizyta u lekarza specjalisty większość osób przeraża i paraliżuje. Pojawiają się niedowierzanie, lęk, gniew, rezygnacja. Wiadomość o chorobie to prawdziwy wstrząs. Jednak wsparcie bliskich osób może wiele zmienić – wspomóc terapię, pozwolić na łatwiejszą walkę z chorobą, czy nawet w krańcowym przypadku – ułatwić spokojne i godne odejście.
Wsparcie osoby przewlekle chorej może dawać jej silną motywację do walki z chorobą. Dla trzech czwartych Polaków wsparcie w chorobie oznacza pomoc w codziennych czynnościach, a dla co trzeciego po prostu rozmowę – wynika z raportu kampanii „Pozwól na wsparcie”. Psychologowie tłumaczą wielowymiarowość wsparcia oraz wyjaśniają, dlaczego jest ono tak ważne w procesie leczenia, zarówno dla osoby chorej, jak i dla jej bliskich.