Działania realizowane przez Policję i straże miejskie na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów są niewystarczające w stosunku do faktycznego poziomu zagrożenia tej grupy uczestników ruchu drogowego – alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Zarówno skala, jak i kierunek prowadzonych działań w ograniczonym stopniu wpływały na poprawę poziomu bezpieczeństwa.
Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużenie okres przedawnienia karalności wykroczeń przewiduje projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nowe przepisy wymierzone są w skrajnie nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na drogach, a ich ofiarami są niejednokrotnie dzieci.
Według informacji płynących z Komendy Głównej Policji najczęściej wystawiane mandaty dotyczą przekraczania dozwolonej prędkości oraz za wykroczenie względem pieszych. Najnowsze badania pokazały, że prowadzący pojazdy znają zaledwie 79 proc. znaków drogowych. Innym zdefiniowanym problemem jest nagromadzenie zbyt dużej ilości znaków w jednym miejscu.
Kolejny długi majowy weekend za nami. Jak co roku nad bezpieczeństwem wypoczywających czuwało kilkanaście tysięcy policjantów. Od środy do niedzieli doszło do 481 wypadków, w których zginęło 49 osób, a 588 zostało rannych. Funkcjonariusze zatrzymali 2.211 kierujących po alkoholu.
Europejskie drogi wciąż pozostają najbezpieczniejsze na świecie – wynika ze statystyk dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego z 2015 r., opublikowanych dziś przez Komisję Europejską. Mniej ofiar śmiertelnych wypadków zanotowano także w Polsce. W ciągu pięciu lat udało się zmniejszyć o jedną czwartą liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, w 2015 r. było to 77 osób na milion mieszkańców.
Wielu kierowców nie od dziś boryka się z problemami uszkodzeń samochodów, które wystąpiły na skutek złego stanu nawierzchni drogi. Na niemiłe niespodzianki najbardziej narażone są osoby, które podróżują drogami w mniejszych miejscowościach lub też tymi o mniejszym natężeniu ruchu. Jednak mało który kierowca wie, że w takim przypadku należy mu się odszkodowanie. Jak się o nie ubiegać?
Jazda w zimie wymaga od kierowców nie tylko wzmożonej ostrożności, ale także nie lada umiejętności. Co zrobić i czego się wystrzegać, żeby bezpiecznie dojechać do celu?
Inspektorzy z Dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego wzięli pod lupę stan techniczny autobusów wykorzystywanych do przewozu osób w komunikacji publicznej na terenie powiatu dzierżoniowskiego. W trakcie dwudniowej kontroli wytypowano do szczegółowego sprawdzenia stanu technicznego 11 autobusów należących do trzech różnych przewoźników. Wszystkie skontrolowane autobusy posiadały bardzo poważne usterki technicznie.
Okres zimowy to czas, kiedy na ulicach codziennie można spotkać samochody, które jadą całe pokryte śniegiem lub z oszronionymi szybami. Kierujący takimi pojazdami z pełną świadomością decydują się na jazdę pozbawiając się zupełnie widoczności i kontroli nad tym co dzieje się na drodze. Czasem jest to zwykła lekkomyślność, a czasem trudno to nazwać nawet brakiem wyobraźni. Takie praktyki prowadzić mogą niestety do poważnych w skutkach zdarzeń drogowych.
W czasie świątecznego weekendu, czyli od piątku do niedzieli, na polskich drogach doszło do 225 wypadków, w których zginęło 30 osób, a 265 zostało rannych. Policjantom udało się złapać 1030 nietrzeźwych kierujących. Do wielu wypadków doszło z powodu brawurowej jazdy kierowców i nadmiernej prędkości.
Do najczęstszych czynników rozpraszających polskich kierowców należy słuchanie muzyki, natomiast większość kierowców deklaruje, że prowadząc auto nigdy nie sprawdza poczty e-mail - wynika z ogólnopolskiego badania kierowców dla ERGO Hestii.
Podczas hamowania, twoje ważące 76 kg ciało zmienia się w 2,5 tony. Z taką siłą uderzasz w siedzącą na przednim siedzeniu osobę podczas zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, gdy nie masz pasów. Tymczasem w Polsce niewiele ponad 70 proc. osób stosuje pasy bezpieczeństwa podróżując na tylnym siedzeniu pojazdu.
Poprawiło się bezpieczeństwo na drogach w Polsce. W roku 2014 w porównaniu z 2013 r. o około 0,5 proc. spadła liczba wypadków z udziałem pieszych oraz nietrzeźwych, jednak Polska nadal zajmuje niskie miejsce w rankingu bezpieczeństwa na drogach państw Unii Europejskiej.
Od wejścia w życie nowych przepisów 18 maja 2015 r. zmniejszył się udział kierujących przekraczających dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym o więcej niż 20 km/h – wynika z kolejnego ogólnokrajowego badania prędkości pojazdów w 2015 r., przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W porównaiu do roku 2014 wzrosła jednak średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy.
Zaostrzone przepisy drogowe przynoszą efekty. Po pierwszych czterech miesiącach obowiązywania nowych przepisów, na mocy których za znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym zatrzymuje się na 3 miesiące prawo jazdy, daje się zaobserować znaczny spadek liczby wypadków drogowych oraz ofiar smiertelnych.