Aż 85 procent Polaków nie wie, co to jest prezbiopia – wynika z najnowszych badań Centrum Badania Opinii Społecznej, zaprezentowanych we wtorek w Warszawie podczas konferencji prasowej poświęconej tej dolegliwości wzroku. Prezbiopia, zwana też starczowzrocznością, to dotyczący wszystkich naturalny proces utraty zdolności akomodacyjnych oka. Pojawia się najczęściej po 40. roku życia i powoduje trudności z wyraźnym widzeniem z bliska, szczególnie przy słabym oświetleniu.
Dwa województwa objęte działaniami, ponad 3000 pacjentów, których wzrok skontrolowano w ponad 150 salonach optycznych oraz 20 aparatów fotograficznych, rozdanych w konkursie - te liczby obrazują zasięg badań, przeprowadzonych podczas pierwszej tegorocznej edycji kampanii „Czas na wzrok". Kolejne jej odsłony planowane są już na jesień.
29 marca już po raz drugi rusza akcja bezpłatnych badań okulistycznych. Przez dwa miesiące mobilny gabinet odwiedzi dziesięć polskich miast. Badania profilaktyczne pod hasłem „Utrzymaj ostrość wzroku” to szansa na wczesne wykrycie zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem, które jest główną przyczyną ślepoty u osób powyżej 40 roku życia w krajach uprzemysłowionych. W Polsce na AMD choruje milion osób.