Informatyzacja rejestrów aktów stanu cywilnego znacznie przyspieszy - Senat przyjął nowelizację Prawa o aktach stanu cywilnego. Ustawa ma usprawnić pracę urzędów stanu cywilnego i poprawić obsługę obywateli.
Od jutra rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie – w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego. W ubiegłym tygodniu ponad 97 proc. urzędów stanu cywilnego w Polsce pracowało już w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Pozostałe gminy prowadziły jeszcze rejestrację w systemie mieszanym.
Od 1 marca działa elektroniczna baza, do której sukcesywnie są wprowadzane wszystkie akty stanu cywilnego. Do tej pory taka baza – wspólna dla całego kraju – nie istniała. Dokumentów (aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu), które będą wprowadzone do bazy, jest około 90 mln. Część z nich znajduje się w księgach papierowych, a część w stworzonych przez gminy elektronicznych aplikacjach wspierających.
Już niedługo odpisy aktów stanu cywilnego będzie można otrzymać w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego, albo nawet przez Internet. Ułatwienia czekają też osoby chcące zawrzeć związek małżeński poza USC oraz pragnące nadać dziecku obco brzmiące imię.